affiliate marketing begrippenlijst-minAffiliate marketing kent veel vakjargon die moeilijk te begrijpen zijn als je er geen kennis van hebt. Om deze reden heb ik besloten om een affiliate marketing begrippenlijst te maken voor je.

Klik op één van deze termen hieronder om meer te weten over dat begrip!

Affiliate link

Een affiliate link is een link die je gebruikt wanneer jij een product van iemand anders via jouw website promoot. Dit is de link die de bezoeker naar het product leidt. De link vertelt het bedrijf ook dat deze klant van jouw website af komt. Deze link bevat dus een persoonlijke code en zorgt ervoor dat jij de commissie ontvangt waar je recht op hebt. Een dergelijke link kun je verkrijgen via een affiliate netwerk.

Affiliate netwerk

Het affiliate netwerk is een tussenpersoon tussen bedrijven en affiliates (ook wel publishers genoemd). Jij kunt je als affiliate bij dit netwerk registeren en zij maken dan een affiliate link voor je aan waarmee je andermans producten kunt promoten. Ook regelen zij de uitbetaling van de commissie.

Affiliate programma

Een affiliate programma wordt door een adverteerder (vaak een merchant genoemd) zelf opgesteld om affiliates van hun links te voorzien. Als affiliate kun je direct tot een affiliate programma worden toegelaten en mag je hun producten promoten.

Commissie

Een commissie is de uitbetaling die jij krijgt als er klanten via jouw affiliate link op de website van de adverteerder komt. Vaak is deze commissie vastgesteld per klik of per verkoop.

Conversie

Conversies zijn heel simpel gezegd de handelingen die bezoekers moeten uitvoeren om ervoor te zorgen dat jij commissie ontvangt. Dit kan dus zijn dat bezoekers op de link hoeven te klikken maar vaak moeten ze bijvoorbeeld eerst een product aanschaffen of een video bekijken.

Cookies

Wat cookies eigenlijk doen is informatie verzamelen en opslaan van de bezoeker van een bepaalde website. Cookies worden binnen affiliate marketing gebruikt om te controleren via welke affiliate link een bezoeker bij het product uit is gekomen.

CPA (cost-per-action)

CPA-marketing is een vorm van affiliate marketing. Zoals de naam al suggereert krijg je hier als affiliate betaald per actie uitgevoerd door een bezoeker. Wanneer jij via jouw website mensen de mogelijkheid geeft om een app te installeren bijvoorbeeld, krijg je betaalt per bezoeker die deze actie uitvoert. De acties die bezoekers moeten uitvoeren kunnen dus zoiets zijn als het installeren van een app, maar ook het aanmelden op een emaillijst of het kopen van een product.

CPC (cost-per-click)

CPC kan zien als een subvorm van CPA, omdat de bezoekers ook hier een actie moeten uitvoeren. De actie is hier wel iets specifieker, namelijk het klikken op de link naar de website waarvoor je reclame maakt. Wanneer een bezoeker dit doet krijg jij als affiliate een vast bedrag betaald. Dit zal vaak gaan om een paar cent per klik. 

CLP (cost-per-lead)

Ook dit kan weer als een vorm van CPA gezien worden. In dit geval krijgt de affiliate een bedrag betaald wanneer een bezoeker gegevens achterlaat op de website van de adverteerder. Dit kan dus zijn door abonneren op een nieuwsbrief.

CTR (click-through-rate)

CTR is een eenheid die gebruikt wordt om de effectiviteit van een advertentie te meten. Het is de verhouding tussen het aantal mensen dat alleen maar naar de pagina met een bepaalde link kijkt en het aantal mensen dat ook werkelijk op deze link klikt.

First Click

Wanneer personen op jouw website terechtkomen moeten ze cookies accepteren zodat de adverteerder weet dat deze bezoeker vanaf jouw website komt. Wanneer de adverteerder met een first click principe werkt betekent dit dat de eerste cookie die een klant op de adverteerder zijn site heeft gebracht hiervoor betaald krijgt, tenzij deze cookies zijn afgelopen wat na een bepaalde duur gebeurt.

Last Click

Hierbij krijgt de website waarop je het laatst cookies hebt geaccepteerd het bedrag betaald voor het arriveren op de website van adverteerder.

PPC

PPC staat voor pay-per-click en geeft aan dat je als affiliate betaald krijgt per klik op je affiliate link (of ander promotiemateriaal zoals een banner). Deze term komt in principe overeen met de term die ik eerder heb besproken – CPC. Het verschil is de rol die je speelt binnen de affiliate marketing industrie.

Je kan namelijk de rol zijn van een affiliate die commissies ontvangt. Maar je kan ook de rol spelen van de adverteerder (vaak merchant genoemd) die de commissies uitkeert. Zoals de termen aangeven gaat het bij pay-per-click om het betaald krijgen per klik. Dit is dus een belangrijke term als je een affiliate bent. Bij cost-per-click gaat het om de kosten die een merchant betaald per klik. 

Voor allebei geldt hetzelfde bedrag alleen voor de één is het een inkomstenbron (affiliate) en voor de andere is het een kostenpost (merchant of adverteerder).

ROI

ROI staat voor return on investment – wat rendement op je investering betekent. Je hebt namelijk verschillende strategieën om geld te verdienen met affiliate marketing. In mijn gratis ebook heb ik het hier uitgebreid over maar in het kort gaat het om een lange termijn en korte termijn strategie. De lange termijn strategie is het bloggen zodat je op termijn hoger komt in Google en zo je bezoekers verkrijgt. De korte termijn strategie is adverteren om bezoekers te genereren.

In beide gevallen wil je weten wat de rendement is op je investering zodat je kan bepalen met wat voor strategie je verder gaat. Als we ons focussen op het adverteren dan is het van belang om te weten wat de ROI is van verschillende advertenties om zo de beste uit te kiezen en daar meer geld op in te zetten.

Tracking code

Een tracking code maakt het mogelijk om te zien via welke affiliate de bezoeker is gekomen op jouw website. Het is een klein stukje code die je moet installeren op de website.

Deze code is van belang voor een adverteerder en niet zozeer voor een affiliate. Maar het is goed om te weten wat het is voor het geval je deze term een keer tegenkomt. Of in het geval je van affiliate wilt overstappen naar een adverteerder – bijvoorbeeld wanneer je besluit om (digitale) producten te maken.

Welk begrip mis je nog? Laat het mij hieronder weten👇