Blog Artikelen Schrijven: Beginners Gids!Dus je wilt blog artikelen schrijven? Strak plan.

Voor elke online business is het schrijven van blog artikelen op lange termijn het levensbloed. Specifiek voor beginnende affiliate marketeers noem ik dit de Lange Termijn Strategie in mijn boek.

Maar waarom is blog artikelen schrijven zo belangrijk?

  • Naamsbekendheid
  • Jezelf uiten
  • Update je lezers over projecten waar je aan werkt
  • Delen van kennis
  • Geld verdienen

Op deze website hebben we het natuurlijk over affiliate marketing. En als je daar aan denkt dan denk je aan online geld verdienen.

Met betrekking tot affiliate marketing is blog artikelen schrijven heel belangrijk om het volgende. Blogs zorgen ervoor dat je website vindbaar wordt op Google voor veel verschillende zoekopdrachten. En des te meer bezoekers uit komen op je website hoe groter je bereik is om je product of dienst te promoten, en hoe groter het inkomen potentieel.

In dit artikel gaan we het hebben over het bedenken van onderwerpen om over te schrijven, een stap-voor-stap visualisatie van het schrijf proces in WordPress en het maken van een “editorial calender” zoals uitgevers het zo mooi noemen.

Mocht je nog geen website hebben om op te bloggen, lees dan Eigen Website Maken: Beginners Gids!. Hier staan alle technische zaken simpel in stappen uitgelegd voor je.

 

1. Blog onderwerpen bedenken

De meerderheid van je blogs zullen artikelen zijn over je persoonlijke ervaringen, passies, successen, falen en nieuwe dingen die je hebt geleerd.

Mensen gebruiken vragen als zoekopdrachten in Google bijvoorbeeld:

  • Hoe moet je blog artikelen schrijven?
  • Waarover moet ik blog artikelen schrijven?
  • Waarom moet ik bloggen?

Hier is een systematisch proces die ik zelf gebruik voor mijn blog onderwerpen.

Wanneer je dit proces volgt kom je zeker tot een twintig tal onderwerpen binnen een half uur geconcentreerd werken.

Dus pak een pen en papier of open Word of iets dergelijks.

Gebaseerd op je eigen ervaring

Het is tijd om door de lens te kijken van je lezers met de onderstaande 5 vragen.

1. “Wat motiveert mijn lezers?”

Voorbeelden:

  • Als een affiliate raak ik gemotiveerd als ik mensen op mijn affiliate link zie klikken, als ik mensen kan helpen om de begin stappen te maken in hun affiliate marketing avontuur en wanneer over een paar jaar de Affiliate Marketing Universiteit de go-to bron is voor affiliates.
  • Als salsa danser raak ik gemotiveerd wanneer ik een figuur netter kan afmaken. Ik vind het ook geweldig wanneer het publiek mijn dans show te gek vind.
  • Als internet marketeer raak ik gemotiveerd van andere online manieren om mijn inkomensstroom te vergroten.

2. “Wat zijn vaak voorkomende uitdagingen bij mijn lezers?”

Voorbeelden:

  • Affiliates kunnen gefrustreerd raken wanneer ze niet weten hoe het affiliate marketing spel overzichtelijk eruit ziet of dat ze niet weten hoe of waar ze moeten beginnen.
  • Salsa dansers of dansers in het algemeen kunnen gefrustreerd raken wanneer het niet lukt om een pasje perfect te doen.
  • Internet ondernemers kunnen het frustrerend vinden om hun draai niet te vinden in de internet marketing wereld in een wereld waarin iedereen showt hoe geweldig het allemaal wel niet is.

3. “Wat voor karakters hebben mijn lezers?”

Voorbeelden:

  • Beginnende affiliates en internet ondernemers hebben de neiging om snel geld te verdienen.
  • Dansers zijn streberig en creatief.

4. “Wat vinden mijn lezers geweldig aan mijn niche?”

Voorbeelden:

  • Affiliates en internet ondernemers vinden de vrijheid geweldig. De vrijheid om bij familie en vrienden te zijn wanneer je wilt. De vrijheid om te reizen en vanuit daar verder te werken.
  • Dansers vinden nieuwe figuren, pasjes en muziek geweldig.

5. “Welk deel van mijn niche hebben mijn lezers een hekel aan?”

 Voorbeelden:

  • Het wachten om een affiliate of internet business echt te laten groeien en dan pas serieus geld verdienen.

Nu je ongeveer 20 antwoorden hebt wordt het tijd om uit deze antwoorden blog onderwerpen te halen.

Hier zijn een aantal voorbeelden uit de bovenstaande antwoorden:

  • Weet Exact Hoe Je Moet Beginnen met Affiliate Marketing: Beginners Gids!
  • 11 Manieren om Geld te Verdienen met Affiliate Marketing
  • €50,- Per Dag met Deze Affiliate Link Hack
  • Waarom Je Snel Geld Wilt Verdienen Maar Waarom Je Dat Niet Zou Moeten

Probeer met een pakkende titel te komen dat de aandacht trekt van de bezoekers en sleur ze mee in een rijk gevulde avontuur van content.

Gebaseerd op data

De andere manier van blog artikelen schrijven is om op onderwerpen te komen via data. Data is feitelijk en je weet zeker dat mensen op zoek zijn naar artikelen over X.

Hoe kom je bij deze data? Hoe weet je waar mensen naar op zoek zijn in jouw niche?

Via een simpele marktonderzoek met behulp van de gratis zoekwoord planner van Google. Ik heb het in dit artikel over winstgevende niches al kort behandeld maar ik zou het hier uitvoerig behandelen voor je.

Stap 1: inloggen bij zoekwoord planner

Navigeer naar de zoekwoord planner en log je in met je Google account.

Inloggen bij Zoekwoord Planner

 

Stap 2: zoek voor het focus woord in jouw niche

Klik op Zoek voor nieuwe zoekwoorden… en verschijnt er een dropdown met verschillende velden. Stel dat jouw niche gaat over Photoshop CS6, type dan in het eerste veld “photoshop”. Afhankelijk van op welk land je wilt gaan richten voer je bij targeting (of een ander woord als je een Nederlandse interface hebt). Scroll iets naar beneden en klik op de blauwe knop get ideas.

Zoekwoord intypen

 

Stap 3: download de lijst met zoekwoorden

Nu zie je dat er per maand tussen de 10.000 en 100.000 zoekopdrachten zijn gerelateerd aan photoshop. Wat je dan doet is klikken op de download knop. Vervolgens krijg je een pop-up te zien. Klik hier op Excel CSV (als het goed is staat het al op die optie) en klik op download.

Resultaten zoekwoord onderzoek

 

Stap 4: filter de juiste zoekwoorden eruit

Wanneer je het bestand hebt opgeslagen op je computer open het dan met Microsoft Excel of een programma waar je het mee kan openen.

Nu zie je een aantal kolommen. In dit geval kijken we alleen naar het kolom keyword want de andere kolommen zijn in dit geval irrelevant. Ook het kolom met het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Hier kom ik later op terug.

Alle Zoekwoord Resultaten

Als we kijken naar de zoekwoorden dan zijn er al een aantal zoekwoorden die we samen kunnen voegen: photoshop, adobe photoshop, adobe photoshop CS6. Je hoeft geen artikelen te schrijven over deze 3 zoekwoorden apart. Google is intelligent genoeg om te begrijpen dat deze verschillende zoekwoorden bij elkaar horen.

In dit geval zijn een paar mooie mogelijkheden om te richten op mensen die zoeken naar adobe photoshop CS3. Schrijf een zeer gedetailleerde blog over CS3 en beveel ze aan het eind aan waarom ze beter CS6 kunnen aanschaffen aan de hand van argumenten en een uitgebreide review van CS6.

Filter de juiste zoekwoorden eruit en begin met schrijven.

Voordat we verder gaan met het volgende deel eerst nog even kort waarom de maandelijkse zoekopdrachten in dit geval het er niet toe doet.

De meeste mensen hebben de neiging om alleen te kijken naar de zoekopdrachten die veel bezoekers oplevert. Dit is te kortzichtig om de volgende redenen:

  • de zoekwoorden met veel zoekopdrachten hebben vaak ook een hoge concurrentie gehalte. Dit betekent dat het veel moeilijker is om alleen op basis van die paar woorden hoog in Google te komen.
  • je hebt dus meer kans van slagen als je je richt op de zoekwoorden met minder zoekopdrachten en minder concurrentie.
  • uiteindelijk gaat het om het totaal aantal maandelijkse bezoekers. Dus neem elk relevante zoekwoord mee in je content marketing strategie.

 

2. Blog artikelen schrijven

Blog artikelen schrijven is erg gebruikersvriendelijk met WordPress. Je klikt in het linker menu op berichten om een artikel te gaan schrijven.

Menu Berichten

Vervolgens klik je boven op nieuw bericht.

En tadaa…. je bent nu in de editor waar je je blog kan schrijven.

Wordpress Editor

Klik op de toolbar weergeven/verbergen icoon om meer bewerkingsopties te zien. Deze heb je zeker nodig bij het schrijven.

Toolbar weergeven/verbergen

Stap 1: vul een titel in

Het allereerste wat je doet is een titel invullen. WordPress maakt op basis hiervan een permalink voor je (dit is belangrijk voor SEO wat later komt) Weet je nog geen titel? Geen probleem. Dit kan je nog altijd aanpassen maar denk wel goed na over de titel. Op basis van titels beslissen bezoekers om er op te klikken of niet. Mocht je de titel veranderen, pas dan ook de permalink aan.

Titel Veld

 

Stap 2: begin met schrijven

Je kan nu beginnen met schrijven in het grote witte veld tot dat je vind dat het wel genoeg is.

Aantal woorden per artikelHint: om echt goed te scoren in Google zorg er dan voor dat je artikel lekker lang en gedetailleerd is. Denk aan meer dan 1500 woorden. 

 

Voeg in je tekst ook afbeeldingen, vooral als het een lange tekst is. Het breekt de tekst af wat prettiger is voor het oog. Het zorgt voor verduidelijking van je verhaal en het is weer goed voor de SEO.

Om afbeeldingen toe te voegen klik op de media toevoegen knop.

Haal de afbeelding van je computer door op upload files te klikken.

Wordpress Media Uploaden

Nadat je de afbeelding hebt geüpload doe het volgende:

  1. klik op de afbeelding
  2. pas de titel aan met het focus zoekwoord van het artikel
  3. kopieer de titel en plak het in het veld alt tekst
  4. klik op in pagina invoegen

Stap 3: artikel optimaliseren voor SEO

Nadat je klaar bent met je artikel moet je nog een paar dingen optimaliseren met de Yoast SEO plugin.

Yoast heeft specifieke instellingen die gelijk onder je bericht staat: SEO en Leesbaarheid (dat laatste is sinds kort nu Google het belangrijk vind dat je teksten ook goed leesbaar zijn. Dit verhoogt de gebruikerservaring en dus je prestatie in de Google ranking.)

De 4 belangrijkste van het SEO deel zijn: SEO titel, slug, meta omschrijving en focus zoekwoord.

Wanneer je deze vier delen hebt ingevuld zie je een voorbeeld van hoe het artikel er uit komt te zien in de Google resultaten.

Net als de titel van het artikel moet de SEO titel ook aantrekkelijk zijn om op te klikken en wil je een meta beschrijving hebben wat uitlegt waar het artikel over gaat met een duidelijke call-to-action om er op te klikken.

Blog Artikelen Schrijven SEO

De plugin geeft je real-time feedback terwijl je het een en ander aan het optimaliseren bent. Dat kan je zien aan de oranje en groene bolletjes. Probeer sowieso te richten op 8 groene bolletjes. Dan zit je goed. Het hoeft niet perfect.

Blog Artikelen Schrijven SEO Analyse

 

Stap 4: controle check

Nadat je klaar bent met het optimaliseren, controleer dan nog even of je artikel er uit ziet zoals je het wilt hebben. Hier is een snelle checklist waar je op moet letten voordat je het gaat publiceren:

  • leest je artikel op een manier alsof je een gesprek aan het voeren bent met de lezer
  • is het artikel gebruiksvriendelijk met voldoende wit ruimte
  • heb je hoofdkoppen gebruikt om je artikel te breken in secties
  • heb je bulletpoints gebruikt voor lijsten
  • check op grammatica en type fouten

Als alles klopt dan ben je klaar om je artikel te publiceren!

Scroll omhoog naar de blauwe knop en druk op publiceren.

Gefeliciteerd! Je eerste blog is een feit. Het ziet er goed uit en het is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Blog artikelen schrijven is nog nooit zo makkelijk geweest 🙂

Maaaaar… je bent er nog niet!

 

3. Editorial Calendar

Om een succesvolle affiliate business te hebben moet je geen website hebben met een paar blogs. Nee, je moet meer blog artikelen schrijven en op een consistente basis.

Je moet niet vergeten dat je fans (je lezers) wachten op nieuwe artikelen om hun te helpen in hun doelen.

Zonder een editorial calendar komen er onvoorziene omstandigheden op je pad die je laten afdwalen.

Eventjes een Netflix serie kijken wat leidt tot meerdere afleveringen in een tijd die je had kunnen gebruiken om je affiliate business krachtiger te maken.

Het leven gaat gewoon soms (of meer dan soms) moeilijk doen of je nou blog artikelen schrijft of niet.

Niemand is succesvol geworden door werkzaamheden maar paar keer te doen wanneer ze er zin in hadden. Succesvolle personen gaan consistent door met datgene wat ze moeten doen. Ook als ze er geen zin in hebben.

Bekijk het eens op deze manier.

Wanneer je een afspraak hebt staan in je agenda dan hou je je er aan. Desnoods maak je een nieuwe afspraak als het niet uitkomt.

Maar je houdt je er wel aan.

Een editorial calendar werkt op dezelfde manier. Het maakt grote doelen haalbaar in micro stappen. Het helpt je om georganiseerd te blijven.

En je zult verbaast staan hoe zo’n agenda je karakter en integriteit laat groeien.

Wij houden niet voor niks van routines.

Dus zorg ervoor dat blog artikelen schrijven ook een routine wordt voor je.

Stap 1: open een excel sheet

Begin met vier kolommen: datum van publicatie, titel, focus zoekwoord en notities.

Editorial Calendar

Mocht je andere kolommen in willen voeren dan mag je dat gerust doen. Voel je vrij 🙂

 

Stap 2: voer de velden in

Kijk in je agenda en bepaal hoe vaak je blog artikelen wilt schrijven.

Je kan beter te weinig schrijven dan te vaak willen schrijven. Het moet wel in je agenda passen. Want als je vaker deadline mist dan is er een grote kans dat je er helemaal mee gaat kappen. En dat zou zonde zijn.

Op basis van de opdracht die we eerder hebben gedaan om te komen tot onderwerpen kan je het titel veld invullen.

Het zoekwoord veld is bedoeld voor SEO doeleinden. Wil je met een artikel je richten op een bepaald zoekwoord, voeg die dan hier toe.

Het geeft niks als je niks te binnen schiet. Je kan het later altijd toevoegen via een zoekwoord onderzoek.

Tot slot het notitie veld. Hierin kan je alles noteren die je te binnen schiet.

Oke dus nu heb je het editorial deel! Nu nog de calendar deel…

Stap 4: maak een agenda aan

Maakt niet uit wat voor applicatie je gebruikt als agenda: Google Agena, Mac Agenda of een echte fysieke agenda – het liefst toch een elektronische agenda zodat je het kan instellen om een paar dagen van te voren je te herinneren.

Noteer in je agenda de titel van het artikel en het tijdstip dat je het wilt gaan publiceren.

 

Samenvatting

Een blog beginnen is makkelijk. Maar het onderhouden is moeilijker dan je denkt en vereist discipline en doorzettingsvermogen.

Maar de uiteindelijke beloning is veel waardevoller.

Net als alles in het leven komen ook hier obstakels en uitdagingen om je van je pad en doelstelling te houden. Maar ik moedig je aan om door te gaan met je passie en deel het via je blog.

Alles wat je nodig hebt om blog artikelen te schrijven bevindt zich in dit artikel.

Wees jezelf. Wees eerlijk. En ga er tegenaan!

Naarmate je door gaat met waardevolle artikelen schrijven zullen lezers naar je gaan luisteren en reageren op je blog artikelen.

Heb een lange adem!

Waar gaat jouw blog over? Laat het me weten hieronder! 🙂