Marktonderzoek voor AffiliatesDe sleutel tot succes in de affiliate marketing wereld is een klein stukje marktonderzoek voordat je tijd en moeite gaat steken in je affiliate business. Stel je eens voor dat je een gigantische website hebt gemaakt over stoelen: type stoelen, materiaal stoelen, bescherming voor stoelen, ergonomische stoelen, klassieke stoelen, moderne stoelen. Een vet grote wikipedia site over stoelen.

Maar niemand is geïnteresseerd in stoelen..

Dat zou echt zonde zijn.

Je moet uitzoeken naar welke markten of “niches” veel vraag is. En dan een affiliate netwerk vinden met een uitgebreid scala aan producten of diensten dat je kan promoten. Dit zorgt ervoor dat je in staat bent om een niche-specifieke site te maken met goede producten die je makkelijk kan promoten voor een commissie.

Eén van de meest belangrijk eigenschap die een affiliate moet leren is het doen van zoekwoord onderzoek. Zoekwoorden of zinnen die mensen invoeren op Google, is een goede manier om erachter te komen wat mensen interessant vinden. Als je populaire zoekwoorden hebt gevonden en je kan Google overtuigen dat jouw website relevant is voor die zoekwoorden dan kom je in de juiste rankings. En deze ranking zorgt voor bezoekers.

In dit artikel vertel ik je alles over het doen van marktonderzoek voor je affiliate business. Over tijd wordt dit één groot artikel omdat ik continu informatie toevoeg hieraan. Er zullen vast onderwerpen zijn die je niet wilt lezen.

Daarom heb ik onderaan een lijst toegevoegd met alle aparte artikelen voor je 😉

 

Hoe vind je een winstgevende niche?

Een belangrijk deel van de marktonderzoek is het van een winstgevende niche. Een niche is een doelgerichte deel van een grotere markt, waar ten alle tijde veel vraag naar is.

Koken is bijvoorbeeld geen niche.

De doelgroep is te groot en de concurrentie te fel om er effectief op te kunnen richten. Het is beter om een niche uit te zoeken binnen een bestaande niche, door bijvoorbeeld een site over desserts te maken. Nog beter – je kunt de dessert-niche verkleinen door een site te maken over taarten en het maken van taarten. De niche taarten is dus een klein deel van het groter geheel “koken”.

De meest succesvolle niche-sites zijn echter meestal gericht op een combinatie van twee of zelfs drie grote markten. Voorbeelden hiervan zijn ‘arbeidskansen voor thuisblijfmoeders’, ‘internetdating voor Joodse singles’ of ‘kleine ras honden training’.

Deze website zit in een niche “affiliate marketing voor beginners” binnen het grote geheel “internet marketing”.

Om alvast in de stemming te komen voor enkele mogelijke niches, vind je het waarschijnlijk fijn om te horen dat er…

duizenden merchants en miljoenen producten zijn.

Van tienduizenden kleine merchants tot enorme bedrijven zoals Bol.com en Apple hebben hun eigen affiliateprogramma’s. Hieronder wordt een algemene lijst van producten en diensten getoond die worden verkocht in verschillende categorieën.

Bekijk de lijst eens goed om wat ideeën op te doen over wat je misschien online wilt verkopen.

  • Accessoires – Handtassen – Sieraden – Schoenen
  • Kunst/Foto/Muziek – Kunst – Muziek – Foto
  • Automobiel – Auto’s & Vrachtwagens – Motorfietsen – Onderdelen & Accessoires – Verhuur – Gereedschappen en Benodigdheden – Schoonheid – Bad & Lichaam – Cosmetica – Geurtjes – Groen
  • Boeken/Media – Audioboeken – Boeken – Tijdschriften – Nieuws – Televisie – Video’s/Films
  • Zaken – Business-to-Business – Marketing – Kantoor – Productiviteitshulpmiddelen – Reizen
  • Kopen en verkopen – Veiling – Advertenties – E-commerce – Oplossingen/Aanbieders – Nieuwe / Gebruikte goederen
  • Carrières – Werk – Leger
  • Kleding – Kinderen – Groen – Winkelcentra – Heren – Dames – Computers & Electronica – Computer HW – Computerondersteuning – Computer SW – Consumentenelektronica – Groen – Randapparatuur
  • Warenhuizen/Winkelcentra
  • Onderwijs – Kinderen – College – Talen – Professioneel
  • Entertainment – Kortingen – Evenementen – Gidsen – Souvenirs – Mobiel- Entertainment – Partygoederen
  • Familie – Baby’s – Kinderen – Entertainment – Tieners – Bruiloften
  • Financiële diensten – Bankieren/Handelen – Creditcards – Kredietrapportage en Herstel – Investeringen – Hypotheekleningen – Persoonlijke leningen – Vastgoeddiensten – Belasting- diensten
  • Eten & Drinken – Gourmet – Groen – Boodschappen – Restaurants – Wijn & Likeur
  • Spellen & Speelgoed – Elektronische spellen – Elektronisch speelgoed – Spellen – Speelgoed
  • Cadeaus & Bloemen – Verzamelobjecten – Bloemen – Cadeaus – Groen – Wenskaarten
  • Gezondheid en Welzijn – Uitrusting – Groen – Gezond eten – Voedingssupplementen – Farmaceutica – Zelfhulp – Visiezorg – Afvallen – Wellness
  • Huis & Tuin – Bed & Bad – Bouw – Energiebesparing – Meubelen – Tuin – Groen – Huishoudelijke apparaten – Keuken – Huisdieren – Vastgoed – Recyclen – Nutsvoorzieningen

Zoals je ziet zit er vast wel iets tussen voor jouw om een business over te beginnen 😉

1. Vind een onderwerp: passie vs. geld

Iedere multimiljonair begon zijn bedrijf in een niche waar hij veel interesse had, kennis over had en gepassioneerd over was. Hij weet wat werkt in de industrie en wat niet werkt, en waarom niet.

Toch proberen een boel nieuwe affiliates producten te vermarkten waar zij niets over weten aan mensen over wie ze ook niks weten.

Dus, hoewel het verleidelijk kan zijn om ‘achter het geld aan te gaan zitten’, zijn er 2 goede redenen waarom het zinloos is om je in een niche te begeven waar je geen kennis van of interesse in hebt.

  1. Het kost veel tijd en energie om een content-rijke site te maken die populair is en vertrouwd wordt door bezoekers. Als je je niet kunt voorstellen dat je over een jaar nog steeds schrijft over een bepaald onderwerp, moet je nu een ander onderwerp kiezen.
  1. Het is erg moeilijk om over een onderwerp te schrijven waarover je geen kennis hebt. Dit zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om eerlijke en diepgaande product aanbevelingen te schrijven die blog bezoekers kunnen gebruike om een beslissing te kunnen maken voor de aankoop.

Wanneer je een site bouwt rond een onderwerp waarover je kennis hebt of waarover je bereid bent te leren, zal dit zorgen voor meer verkoop en uiteindelijk, succes. En dat is wat we willen, niet?

Voor het geld gaan

Wil je toch gewoon achter het geld aan dan is het kijken naar de commissievergoedingen een goede manier om tot een onderwerp te komen.

Er zijn een heleboel affiliate netwerken waar je naartoe kunt navigeren om te kijken wat de commissievergoedingen zijn. De populairste netwerken in Nederland zijn Zanox, Daisycon en Paypro.

Commissievergoedingen van Bol.comMaar wat je ook kan doen is een bedrijf op zoeken die een partnerprogramma heeft.

Nou heb ik een artikel gelezen over het partnerprogramma van bol.com waar in zij aangeven waarom zij Bol.com aanbevelen om partner van te zijn. Dus vandaar dat ik nu even de vergoedingen van Bol.com aanhaal.

Zoals je hiernaast ziet heb je 3 groepen wat je kan promoten: Goud (8% commissie), Zilver (6% commissie) en Brons (3% commissie).

Stel je wilt gewoon een website opzetten met een onderwerp waar je het meeste aan verdient. Dan is het aantrekkelijk om sieraden, horloges & accessoires te promoten voor Bol.com. Aangezien de prijzen van sieraden, horloges & accessoires hoger liggen dan de andere producten binnen de 8% groep.

Dus wat ga je doen? Volg je je passie of ga je voor het geld?

Go evergreen

Er zijn een aantal nichemarkten waar altijd vraag naar is. Deze noemen we ook wel ‘evergreen nichemarkten of producten’ en zijn over het algemeen allemaal een winstgevende niche. Deze niches omvatten:

  1. Gezondheid & Fitness (bijv. afvallen, ouder worden, acne)
  2. Familie & Relaties (bijv. dating, trouwen, bruiloften, kinderen)
  3. Financiën (bijv. zakelijke kansen, geld besparen)
  4. Persoonlijke ontwikkeling (bijv. zelfdiscipline, onderwijs, tijdsbeheer)
  5. Huisdieren (bijv. honden, katten, maar GEEN vogelspinnen, NOOIT vogelspinnen)

(Haha, ben als de dood voor vogelspinnen.. Bah..)

De onderwerpen hierboven zijn vooral enorme markten met tal van concurrentie en met een goede reden – zij hebben invloed op vrijwel iedereen, behalve voor mensen met allergieën die ervoor kiezen om huisdieren uit de weg te gaan. Maar zelfs daarvoor is een markt om juist de mensen te helpen die allergieën hebben voor huisdieren.

Dus schrik niet als je in een concurrerende markt zit. De kunst zit hem in het vinden van een niche binnen deze grote markt waar jij goed over kan vertellen en een ware hulpbron voor kan zijn.

Voor extra voorbeelden zou je eens moeten kijken op Flippa.

Hier zie je sites die $500+ per maand verdienen. Probeer hier eens wat inspiratie uit te halen. Maar vergeet niet om naar je interesses te kijken. Waar ben je zelf mee bezig? Wat zijn je hobbys?

Bouw geen winkelcentrum: bouw een pretpark!

Bouw een website om een centraal thema

De meeste mensen zijn geneigd om een online winkelcentrum te bouwen – een site met honderden verschillende onderwerpen om duizenden verschillende producten te producten – vergeet het maar!

Het probleem met zulke sites is dat zij niet goed scoren in Google, wat inhoudt dat zij niet worden getoond in de zoekresultaten.

Google beloont sites die veel content hebben, gericht op een centraal thema, dus wanneer je zoekt naar een onderwerp, zullen de meest relevante resultaten verschijnen.

Bovendien kost het bouwen van een winkelcentrum site ENORM veel tijd, en het heeft geen enkele zin om tijd te spenderen aan een site die niet gevonden zal worden.

En voor het geval je erover denkt dat je niet meer dan een domeinnaam moet hebben om mee te beginnen,

lees dan even het volgende…

Eén onderwerp: meerdere domeinnamen?

Het bouwen van meerdere sites rond hetzelfde thema of onderwerp is een verspilling van tijd, moeite en geld om 2 goede redenen:

  1. Als je gebruik maakt van pay-per-click-advertentie diensten, kun je een zoekwoord of zin slechts eenmaal met dezelfde dienst adverteren. Bijvoorbeeld, als je 10 sites hebt die allemaal gaan over fotografie diensten en producten, dan mag je het zoekwoord ‘fotografie’ slechts één keer kiezen. Dus, naar welke site zou je het verkeer sturen?
  1. Ten tweede, je zult harder moeten werken om meerdere sites in de zoek machines te krijgen. De enige manier wanneer meerdere sites met soortgelijke thema’s werken is wanneer je een duidelijk verschil maakt tussen de producten die worden aangeboden of de site-onderwerpen. Bijvoorbeeld, je kan drie verschillende domeinnamen hebben die andere subonderwerpen behandelen binnen de categorie fotografie: apparatuur, bewerking en landen waar je fantastische foto’s kan maken. Het is dan gemakkelijker om een verschil te maken onder de zoekwoorden van de sites.

Het heeft gewoon weinig zin om verschillende sites te bouwen om dezelfde producten te verkopen, en het kost veel meer moeite dan het waard is. Concentreer je moeite op het verkrijgen van verkeer naar je belangrijkste site die zich richt op één enkel thema, en je zult beloond worden met een hogere positie in de zoekmachines.

2. Doe een marktonderzoek

De term die je intypt in de zoekbalk van Google of andere zoekmachines heet een “zoekwoord”.

Bijvoorbeeld, als je een site wilt vinden die informatie heeft over Photoshop, voer je het zoekwoord “Photoshop” in de zoekbalk van Google.nl. De lijst met resultaten die je vervolgens te zien krijgt heet “organische zoekresultaten”.

Alhoewel je Google gebruikt voor wat research, wil ik even duidelijk maken hoe organische zoekresultaten irrelevant kunnen zijn als het gaat om het bepalen van de marktvraag.

Om mijn eigen niche te gebruiken als voorbeeld, typte ik het woord ‘affiliate marketing’ in het zoekveld en de resultaten verschijnen zoals aangegeven in de afbeelding hieronder.

Aantal zoekresultaten voor het zoekwoord Affiliate MarketingSchijnbaar zijn er ongeveer 14.8 miljoen resultaten voor het woord “affiliate marketing”. Andere zoekwoorden voor dit onderwerp maken de vooruitzichten nog slechter. Ik vond:

  • 1.6 miljard resultaten voor het zoekwoord ‘wordpress’
  • 536 miljoen voor ‘SEO’
  • 80 miljoen voor ‘content marketing’

Zulke resultaten zouden je kunnen laten denken dat je niet kunt concurreren in zo’n enorme markt.

Laat je niet intimideren door organische zoekresultaten

Het aantal “organische zoekresultaten” is een slechte indicator voor de werkelijke concurrentie om de volgende 4 redenen.

  1. Organische resultaten kunnen irrelevant zijn. ‘Affiliate Marketing’ is een algemeen zoekwoord. Het kan ook gaan over het inzetten van Affiliate Marketing als strategie voor bedrijven. Terwijl mijn website gaat over de andere kant van die strategie: geld verdienen als affiliate door die bedrijven te promoten.
  2. Organische zoekresultaten zijn dynamisch. Omdat Google constant verandert kunnen sites die gisteren nog bovenaan stonden, ineens op plaats 20 staan. Daarom hoeft een site, die eruit ziet als ‘stevige’ concurrentie, geen concurrentie te zijn.
  3. Organische resultaten kunnen verouderd zijn. Omdat Google voorrang geeft aan pagina’s die een bepaalde term het eerst benoemt, kan het vaak zijn dat de informatie op de pagina verouderd is.
  4. Niemand doorzoekt 14.8 miljoen resultaten. De meeste mensen kijken alleen naar de eerste, tweede of derde pagina. Ach.. derde pagina nog niet eens (ik niet althans). Dit zorgt ervoor dat de overige 14.799.970 sites eigenlijk irrelevant zijn.

Het beste gebruik van organische resultaten is om te zien hoe anderen in de branche hun producten promoten en om ideeën op te doen over hoe jij het beter kunt doen.

Winstgevende niche tip #1: advertenties

Advertenties in Google bepaald de winstgevendheid van de Niche

De eerste hint voor een winstgevende niche is om te kijken of er internet marketeers zijn die bereid zijn om te betalen voor advertenties in deze markt. In zeer algemene termen houdt dit in dat wanneer je veel adverteer concurrentie ziet binnen een niche, de markt zeer winstgevend is.

Advertenties op Google zijn gemakkelijk te vinden, zoals aangetoond in de bovenstaande grafiek.

Winstgevende niche #tip 2: affiliate marketeers

Nog een test voor de winstgevendheid binnen een niche is om te kijken of affiliate marketeers betalen voor advertenties om verkeer naar hun sites te sturen.

Als je affiliates-advertenties ziet binnen een bepaalde nichemarkt, weet je dat de commissies voldoende zijn om de advertenties de moeite waard te maken. Dit is dan jouw beste indicator van potentiële winstgevendheid als een affiliatemarketeer.

Als je meer affiliatesites wilt vinden, zoek dan op ‘jouw niche-onderwerp reviewed’ en ‘jouw niche-onderwerp vergelijken’, bijv. digitale camera reviews, huidverzorgingsproducten vergelijken, enz.

Winstgevende niche #tip 3: trends

Je wilt niet ontdekken dat de interesse in het product of de dienst die jij wilt verkopen snel aan het afnemen is nadat je je site hebt gebouwd. Lees  de krant, tijdschriften en doe je online onderzoek om trends te spotten.

Online onderzoek

Laten we eens kijken hoe de online dating services niche (1 van de evergeen niches) het de afgelopen jaren heeft gedaan en welke richting deze branche op gaat.

In 2016 publiceerde IBIS World Market Research een rapport waarin staat dat de datingbranche in de VS is gegroeid met een jaarlijkse stijging van 4,9% en dat het gaat om een markt van $2 biljoen.

Dat is een flinke markt!

Google Trends

Trends in de dating wereldAls we kijken naar Google Trends (een dienst van Google die inzicht geeft hoe vaak een woord wordt gezocht) dan zie je het volgende:

De top 5 onderwerpen die op dit moment (10 november 2016 om 09:46 uur) het vaakst worden opgezocht zijn: tinder dating, tinder, beste dating app, inner circle dating en inner circle.

Nu je dit weet kan je bijvoorbeeld kijken of Tinder een affiliate programma heeft en hun promoten.

Winstgevende niche tip#4: veel vraag, weinig concurrentie

De vuurproef voor echte winstgevendheid is om een niche-onderwerp te vinden die relatief veel vraag heeft met weinig concurrentie.

Om te kijken naar de vraag en aanbod van een onderwerp maak ik gebruik van de gratis tool van Google Zoekwoord Planner.

Ik zoek op “fotografie apparatuur” en zie het volgende:

Vraag en aanbod voor de term fotografie apparatuur

Zoals je ziet heeft de term vrij weinig zoekvolume per maand (10 – 100) en de concurrentie is hoog. Dus dit het is geen goed idee om een website op te gaan zetten die over allerlei verschillende fotografie apparatuur gaat.

In dit geval moet je verder zoeken binnen de categorie “fotografie”. En dit is wat ik heb gevonden (en daar sta ik redelijk van te kijken):

Vraag en aanbod voor zwangerschapsfotografie

De term zwangerschapsfotografie heeft vrij veel zoekopdrachten (1000 – 10.000 per maand) en de concurrentie is gewoon laag. Dit heb ik niet verwacht!

Dus als je dit nu aan het lezen bent en je denkt dat er geen mogelijkheden meer zijn om een niche website op te zetten en daarmee geld te verdienen. Dan heb ik je bij deze, laten zien dat er zeker nog parels tussen lopen waar je een mooie niche website van kan maken.

Winstgevende niche kiezen

Zoals ik eerder al heb aangegeven zullen de winstgevende niches zich allemaal centreren rondom een behoefte die altijd vervuld zou moeten worden. Ondanks de concurrentie die er zeker is, focus je op een niche binnen een grote markt wat ervoor gaat zorgen dat je eerder boven in de zoekmachines verschijnt.

Ook is het belangrijk om dus een zo groot mogelijke website op te zetten rondom om 1 centraal thema. Ga helemaal los, en bedenk zoveel mogelijk onderwerpen waar je over kan gaan schrijven. En bedenk, houdt het op 1 domein in plaats van meerdere domeinen.

Als je op dít moment nog niet weet waar je een grote website voor gaat opzetten, overweeg de volgende vragen en suggesties zorgvuldig om een lijst met mogelijke onderwerpen voor je site op te stellen:

  • Heb je bijzonder veel passie voor een bepaald onderwerp?
  • Ben je ergens een expert in?
  • Heb je hobby’s of interesses die je regelmatig nastreeft?
  • Vraag je vrienden en familie waar jij goed in bent.
  • Wat heb je geleerd van je banen, hobby’s en algemene levenservaringen? Doe een vaardigheden en kennis evaluatie.
  • Welke problemen heb je in het verleden opgelost? Of welke problemen zie je nu in je vakgebied die je denkt te kunne oplossen?

Succes met kiezen en mocht je vragen hebben of je komt er echt niet uit, reageer dan hieronder. Daar is het reactie veld voor 🙂

 

Losse artikelen over Markt Onderzoek