Affiliate Marketing Blog

Alles wat ik tegenkom tijdens mijn Affiliate Marketing avontuur plaats ik hier!

3 Factoren die je Affiliate Marketing Succes Bepalen!

Nu affiliate marketing een miljarden industrie is geworden in de afgelopen jaren is het ook erg geavanceerd. Er zijn een heleboel verschillende strategieën om geld te verdienen met affiliate marketing in een tal van verschillende niches (markten). Met meer verkopers, producten en verschillende statistieken is de affiliate marketing wereld volgroeid.

Maar desondanks alle complexiteit die het tegenwoordig met zich mee kan brengen blijft het grote plaatje ontzettend simpel. Affiliate marketing succes is uiteindelijk nog steeds afhankelijk van hoe goed je 3 factoren kan uitvoeren:

  • Genereren van bezoekers
  • Klikratio verhogen
  • Conversiepercentage verhogen

Het pad naar succes

Als affiliate heb jij elke keer de kans om geld te verdienen op het moment dat iemand hun web browser opent. Dit kan Google Chrome, Mozilla, Internet Explorer etc. zijn. Iedereen die op het internet surft doet de volgende handelingen:

Affiliate marketing funnel

Wat jij wil is dat de bezoeker zoveel mogelijk het groene pad volgt, het pad van succes. Want elke keer als iemand het groene pad volgt kom jij dichterbij je hard verdiende geld. Dus simpel gezegd, affiliate marketing succes bestaat voor degene die ervoor zorgt dat het groene pad in het schema zoveel mogelijk wordt bewandeld.

3 Belangrijke Factoren

Als je kijkt naar het schema dan kunnen we affiliate marketing zien als een formule:

Bezoekers x Klikratio x Conversiepercentage x Commissie = Omzet

Wanneer je de variabelen aan de linkerkant verbeterd zul je zien dat je omzet stijgt. Dus affiliate marketing is een kwestie van het optimaliseren van deze drie factoren:

Factor #1: Bezoekersaantal vergroten

Om geld te verdienen met affiliate marketing moet je bezoekers op je website converteren in een betalende klant voor het product dat jij promoot. Hoe meer bezoekers op je website hoe groter de kans is dat een bezoeker ergens op de website op één van jouw affiliate links klikt.

Het opbouwen van een website met een constante stroom bezoekers is een uitdaging op zichzelf. Hoe je het bezoekersaantal precies kan verhogen ga ik hier niet behandelen omdat ik er wel één heel artikel over kan vertellen.

Laat het in ieder geval duidelijk zijn dat je met weinig bezoekers nog niet veel resultaat zal behalen. Dit is ook niet erg. Focus op het schrijven van hoogwaardige kwaliteit artikelen (zoals artikelen van 7348 woorden) en bouw je linkprofiel op. Mocht je een klein budget hebben dan kan je ervoor kiezen om via Facebook bijvoorbeeld te adverteren. Dat is namelijk ook een strategie om bezoekers naar je website te krijgen.

Factor #2: Klikratio verhogen

In dit onderdeel gaan we het hebben over het “marketing” aspect van affiliate marketing. Het is aan jou als affiliate om zorg te dragen voor de zichtbaarheid van jouw affiliate links en aanbiedingen op je website.

Tegenwoordig werkt het niet meer om zomaar even wat linkjes her en der te verspreiden. Of zo eventjes een banner te plaatsen in de rechterhelft van je website in de hoop dat mensen erop klikken.

banner op affiliate website

Ook over dit onderwerp kan ik wel uren over schrijven. Sterker nog ik heb er al uren over geschreven. In mijn ebook waar ik in 58 pagina’s behandel hoe super afffiliates hun geld verdienen met affiliate marketing. Hierin behandel ik ook hoe je de kans vergroot dat bezoekers op jouw affiliate links klikken en voor het product komen die je promoot.

Factor #3: Conversiepercentage verhogen

Conversiepercentage is het percentage bezoekers dat een gewenste handeling uitvoert. Dit kan het invullen van een contactformulier zijn, het aanmelden voor een ebook of nieuwsbrief. Voor de meeste mensen is het doen van een aankoop de belangrijkste handeling natuurlijk. We moeten wel geld verdienen anders wordt het wel heel lastig in een wereld waar het draait om geld.

Dus hoe groter het percentage hoe meer geld je gaat verdienen met affiliate marketing. Echter wordt deze factor vaak gezien als een meetgraad waar we als affiliate niet zoveel aan kunnen doen.

Wanneer een bezoeker wordt doorverwezen vanuit jouw website naar de website van de verkoper dan hebben we eigenlijk geen invloed meer op de beslissingen van de bezoeker.

Hoewel dit inderdaad klopt heb je meer invloed op de conversiepercentage dan je zelf waarschijnlijk denkt.

Een deel van dit affiliate marketing spelletje is namelijk het uitkiezen van verkopers om mee samen te werken en producten om te promoten. Wanneer je een product van slechte kwaliteit uitkiest om te promoten dan lukt het je wel om bezoekers door te verwijzen. Maar wanneer de bezoeker is beland op de verkooppagina en het product niet voldoet aan zijn of haar verwachtingen dan zullen ze de pagina weer snel verlaten.

Wanneer je een kwalitatieve product uitkiest om te promoten waarvan je zeker weet dat het van toegevoegde waarde is voor je doelgroep – door het product zelf te hebben ervaren – dan is de kans veel groter dat een doorverwezen persoon overgaat tot een aankoop.

Commissie vs. Conversie

Toen ik net begon met het bestuderen van affiliate marketing vroeg ik mij altijd af wat de beste affiliate marketing niches zijn om een website over te maken. Hierbij heb ik altijd de neiging gehad om ook te kijken naar het product met de hoogste commissie – want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verdienen in plaats van naar goed converterende producten.

Dit is een vaak voorkomende afweging bij affiliates die net beginnen met affiliate marketing. Mocht jezelf ook in deze situatie bevinden bekijk dan het volgende voorbeeld.

Je hebt een keuze om twee producten te promoten waarvan je er één mag kiezen:

  • Product A: €100 commissie
  • Product B: €25 commissie

Waar ga je voor? Product A?

In het geval alle andere factoren gelijk zijn zou je inderdaad kiezen voor Product A om je omzet te maximaliseren. Maar stel je nou eens voor dat de conversiepercentages van beide producten verschillen:

  • Product A: 1%
  • Product B: 5%

Wie is nu de winnaar? We gaan het uitrekenen.

Product A is onderhevig aan 100 bezoekers met een conversiepercentage van 1% maakt dat je commissie €100 euro is (100 x 0,01 x €100).

Product B krijgt 100 bezoekers met een conversiepercentage van 5% wat resulteert in een commissie van €125 euro (100 x 0,05 x €25).

Ga dus niet blindelings af op de hoogte van commissies. Het vinden van relevante, kwaliteitsproducten is een hele belangrijk element om succesvol te worden in affiliate marketing.

Conclusie: Affiliate Marketing Succes

Je focus leggen op één van deze drie factoren verhoogt je kans op affiliate marketing succes. Maar het optimaliseren van één element terwijl een ander niet optimaal is leidt niet tot het resultaat wat je graag wilt.

Daarom is het belangrijk om je op alle drie de vlakken te focussen om het maximale rendement uit jouw affiliate campagnes te halen.

Dus als voorbeeld, het opbouwen van een groot bezoekersaantal naar je website levert niet veel omzet als je werkt met ondermaat converterende producten. Hetzelfde geldt, voor het vermarkten van de perfecte product naar een heel kleine bezoekersaantal. Elk van deze drie factoren moet samen verbeterd worden anders zie je alsnog middelmatige resultaat.

Hoe belangrijk zijn deze drie factoren voor jouw affiliate marketing succes?

 

Summary
3 Factoren die je Affiliate Marketing Succes Bepalen!
Article Name
3 Factoren die je Affiliate Marketing Succes Bepalen!
Description
Desondanks alle complexiteit die affiliate marketing tegenwoordig met zich mee kan brengen blijft het grote plaatje ontzettend simpel. Affiliate marketing succes is uiteindelijk nog steeds afhankelijk van hoe goed je 3 factoren kan uitvoeren: verkeer genereren, klik gedrag verhogen en conversie verhogen.
Author
Publisher Name
Affiliate Marketing Universiteit
Publisher Logo

Leave a Reply

Contact

Don't be shy, get in touch with us

56 West, 3 Street, Suite 67 Downtown LA, 123


Share This