Affiliate Marketing Blog

Alles wat ik tegenkom tijdens mijn Affiliate Marketing avontuur plaats ik hier!

Mijn Avontuur Naar 10.000 Bezoekers: Maart

Het is weer een tijd geleden dat ik een artikel heb geschreven waarin ik vertel hoe de afgelopen maand is gegaan.

Sterker nog, de eerste en laatste keer was in December.

Jup, ik ben een paar maanden niet consistent geweest met deze website omdat mij een fulltime baan is aangeboden in December. Mijn eerste “echte” baan weliswaar.

Ik heb een aantal jaar voor mijzelf gewerkt als Freelance grafisch designer en online marketeer naast mijn parttime baan bij de Jumbo.

En ik kwam erachter dat ik meer structuur nodig had in mijn leven. Hoewel ik 100% genoot van mijn vrijheid was ik niet zo effectief als ik voor ogen had. Plus het bedrijfsmodel wat ik had als freelancer bood mij niet de vrijheid die ik wilde op het moment dat mijn klantenkring zou groeien met de tijd.

Mijn grote droom is namelijk om over 6/7 jaar in een zonnige oord te gaan wonen met een bedrijf die ik kan runnen van achter mijn laptop en vanuit daar te kunnen reizen wanneer ik dat wil.

Een onafhankelijk bestaan dus.

Om dat te bereiken moest ik keuzes maken, wat ik dus heb gedaan:

  • Ontslag genomen bij de Jumbo
  • Gestopt met Emboss Media (mijn toenmalige bedrijfsnaam)
  • Gestart met Affiliate Marketing Universiteit
  • Fulltime begonnen bij TLCG (als SEO Specialist & Affiliate Programma Manager)

Alleen was ik niet gewend om 7 uur op te staan en 18:00 uur weer thuis te komen. Ik ben een echte avondmens waardoor ik laat naar bed ging en ook rond een uur of 10/11 uit bed ging.

Was echt genieten!

Maar een fulltime is totaal iets anders haha. Ik moest echt twee maanden acclimatiseren.

Ik heb tussen 16 December en 9 Januari geen content geplaatst. En tussen 19 Januari en 13 Februari ook niet. In December ben ik weliswaar naar Londen geweest en heb je natuurlijk al die feestdagen.

Maar dan nog heb ik een kleine twee maanden niks gedaan aan mijn website.

Het is wat het is. Ik ben helemaal terug en meer gefocust dan ooit tevoren!

Laten we eens kijken wat ik heb gedaan aan mijn website vanaf Januari 2017 – een mooi moment – en wat er is uitgekomen.

Januari

Januari is weer een tijd geleden en ik kan mij niet meer zoveel herinneren van wat ik heb gedaan. Om dit toch een beetje inzichtelijk te krijgen heb ik gekeken naar de artikelen die zijn geschreven, naar mijn email marketing activiteiten en social media activiteiten.

Activiteiten

Website gerelateerd

Email marketing gerelateerd

  • 21 Januari: Net een Nike Sjaal gekregen van de Basic Fit

Social Media gerelateerd

  • Niks

Resultaten

Dus Januari was niet echt een productieve maand zoals je ziet. Wat zijn de resultaten van deze maand in termen van organische bezoekers, email abonnees en verkochte producten?

  • Totale bezoekers: -15 (52)
  • Organische bezoekers: +16 (34)
  • Email abonnees: +0
  • Kliks naar affiliate product: +2
  • Verkocht product: +1 (€47,00)

Conclusie

Ik heb niet veel gedaan aan mijn website en moet dus ook geen hoge verwachtingen hebben. Wel tof om te zien dat je organische bezoekers wel stijgt ondanks dat je vrij weinig hebt gedaan.

Dit komt door de artikelen die ik voor Januari heb geschreven. Zo zie je maar wat het effect is van het schrijven van artikelen op je website.

Anderzijds is het totaal aantal bezoekers gedaald. Als we dieper kijken naar de verschillende kanalen die bezoekers hebben gebracht dan zien we het volgende:

Daling in sessies

Het aantal sessies uit social media is met -98,11% gedaald ten opzichte van December. Dat is een flinke daling..

Hoe komt dit?

Wanneer we kijken naar 1 van de social media bronnen, namelijk Facebook, dan zien we dat in December vrijwel alle sessies uit Facebook belanden op mijn homepagina.

Bezoekers komen van Facebook op mijn homepagina

Dus ik ben wezen kijken naar mijn activiteiten en kwam erachter dat ik mijn Facebook pagina heb gelanceerd in December.

Facebook pagina lanceren

Iedereen die komt op mijn pagina ziet als eerste mijn grote cover waarin ik mijn ebook promoot en een dikke knop eronder (die leidt naar de homepagina) om je aan te melden voor de ebook.

Ebook promoten op Facebook

Helaas kan ik inzicht verkrijgen van de statistieken tot 28 dagen terug waardoor ik niet kan bevestigen dat mensen inderdaad via de aanmeld knop naar mijn website zijn gegaan.

Maar de kans is wel erg groot dat dit is gebeurd en bepalend is voor de daling van Januari (aangezien ik in Januari niks heb gedaan aan social media).

Verder zien we een -100% daling via het kanaal referral. Wanneer ik hier dieper in duik kom ik allerlei bronnen tegen waarvan ik niet begrijp hoe ze bij mij terecht komen. Dit vind ik ook één van de vreemdste kanalen binnen Google Analytics waar ik nog geen grip op heb.

Wel heb ik mijn EERSTE verkoop binnen geharkt! Ka*Ching!

Februari

Deze maand heb ik al meer gedaan dan de maand ervoor. Inmiddels gewend geraakt aan mijn baan en berekent hoeveel tijd ik kan en wil stoppen in mijn internet bedrijf.

Ik wilde de dinsdag, vrijdag en zondag vrij houden om meer tijd te besteden met mijn vriendin. Met deze uitgangspositie heb ik berekend dat ik zo’n 15 uur besteed aan affiliate marketing.

Verder heb ik ook gebruik gemaakt van een tekstschrijver om basis artikelen te schrijven zoals een begrippenlijst.

Activiteiten

Website gerelateerd

Email marketing gerelateerd

  • 14 Februari: Nieuwste blog artikel gedeeld met mijn email lijst
  • 20 Februari: Gevraagd welke blog artikelen zij graag willen lezen

Social Media gerelateerd

  • 9 Facebook berichten geplaatst
  • Mijn profielfoto aangepast

Resultaten

Februari was een stuk productiever dan Januari. Ik weet nog dat ik echt zin had om het weer serieus op te pakken en dat is ook goed te zien. Wat zijn de resultaten?

  • Totale bezoekers: +31 (83)
  • Organische bezoekers: +14 (48)
  • Email abonnees: +7
  • Kliks naar affiliate product: +6
  • Verkocht product: +0

Conclusie

Een flinke stijging in bedrijfsprestatie ten opzichte van Januari. Verder heb ik hier niet veel over te vertellen. Wanneer mij iets te binnen schiet dan update ik het hier of wanneer jij nog iets hebt wat je wilt weten dan hoor ik het graag.

Waar ik het nog wel kort over wil hebben is de tekstschrijver die ik heb ingehuurd via Fiverr. Het heeft me €5,68 gekost per keer dat ik haar inhuurde voor een artikel tot 750 woorden.

Ik heb twee keer gebruik gemaakt van haar diensten en was hier tevreden over. Uiteindelijk had ik het wel anders moeten aanpakken.

Ik heb haar namelijk gevraagd om een begrippenlijst te maken met een minimale woord aantal van 500 (geloof ik). Vooraf heb ik de termen naar haar doorgestuurd zodat ze wist waarover ze moest schrijven.

Dit resulteerde in een uitleg van ongeveer 5 regels per term wat niet heel veel is. Een voorbeeld hiervan is affiliate link. Achteraf had ik moeten vragen om per begrip een 500 woord artikel te schrijven om grotere kans te hebben op een leuke ranking in Google.

Dit ga ik volgende keer dus wel anders doen.

Maart

In deze maand was ik weer helemaal de oude! Alles heb ik weer op een rijtje en ik heb zelfs een logbestand aangemaakt met de activiteiten die ik heb gedaan per dag zodat ik nog beter kon aangeven wat ik precies heb gedaan die maand.

Logbestand aangemaakt met activiteiten

Verder ben ik meer aan data analyse gaan doen zodat ik nog meer inzicht heb in de prestatie van mijn bedrijfsvoering.

Ik ben ook begonnen met het uitwerken van een marketing funnel. Ik wil namelijk Facebook campagnes gaan inzetten om deze website te laten groeien.

Zo ziet mijn marketing funnel eruit:

Affiliate marketing funnel

Tot slot, heb ik ook mijn sidebar banner aangepast. Eerst had ik een banner die leidde naar mijn ebook. Dit heb ik veranderd naar een banner die naar het product gaat dat ik promoot.

De reden hiervoor is dat ik werd getriggerd door een aantal andere beginnende affiliates die sneller dan ik sales hadden gemaakt (wanneer je de Affiliate Marketing Revolutie aanschaft dan heb je ook toegang tot dé affiliate marketing community van Nederland).

Zij hebben ook banners die rechtstreeks naar het product gaan. Dus dit wilde ik ook testen om te kijken of ik soortgelijke resultaten boek als zij.

Activiteiten

Omdat ik nu precies weet wat ik heb gedaan plaats ik mijn activiteiten hier in chronologische volgorde:

Week 9

Week 10

  • 08-03: Blog artikelen optimaliseren (interne links updaten)
  • 09-03: Blog van week 9 gedistribueerd via Social Media en Email

Week 11

  • 13-03: Blog schrijven: Maandelijks €47 Verdienen met Affiliate Marketing
  • 16-03: Email schrijven naar mailing lijst: promotie AMU Facebook pagina
  • 18-03: Blog van deze week afmaken
  • 19-03: Blog artikel geoptimaliseerd, gepubliceerd, distributie ingepland en xml sitemap opnieuw verzonden

Week 12

Week 13

  • 27-03: Aantal bezoekers meten van week 12

Resultaten

  • Totale bezoekers: +185 (268)
  • Organische bezoekers: +58 (106)
  • Email abonnees: +9 (22)
  • Kliks naar affiliate product: +48 (86)
  • Affiliate Marketing Revolutie: +1 (€47,00)
  • Bol.com commissie: €1,75

Conclusie

Het gaat echt super lekker met de website! Ongelooflijk hoe je website kan groeien op het moment dat je structureel iets doet voor je website.

Op elk vlak is groei te zien behalve op het aantal sales van de AMR. Het verkochte product is een abonnement waar diegene een maandelijks bedrag voor betaald. Dus elke keer als diegene betaald krijg ik weer een commissie.

Dus het is geen nieuwe klant maar nog dezelfde van Januari.

Een aantal opmerkingen voor afgelopen maand.

Aantal bezoekers

Het totale aantal bezoekers is significant gegroeid. Dit is hartstikke tof alleen is dit niet het belangrijkste indicator waar ik naar kijk.

Het gaat mij voornamelijk om de organische bezoekers omdat mijn website tot nu toe alleen bouwt op een SEO strategie. Je schrijft artikelen waar je op wordt gevonden waardoor je structureel verkeer krijgt naar je website.

Dat is mijn strategie tot nu toe. Wanneer je hier geen groei meer ziet of een kleine groei dan is er iets mis met de strategie en moet er hier zo spoedig mogelijk naar gekeken worden.

Stijging in banner kliks

Een ander punt wat mij is opgevallen is het aantal kliks naar mijn affiliate product. Deze is met 242% gestegen. Echter is daar geen verkoop uitgekomen.

Waarom niet?

Ik ben erachter gekomen dat de link die ik in eerste instantie heb geplaatst achter de banner niet werkt waardoor de bezoeker niet op de juiste pagina komt van de verkoper.

Wanneer iemand op de banner klikt komt die namelijk op deze pagina terecht:

Affiliate Marketing Revolutie

Dit is een “warming-up” pagina (net zelf bedacht) waarin de verkoper de leads verzamelt door een opt-in te plaatsen alvorens de bezoeker de echte verkoop pagina ziet van het product.

Voor mij betekent dit het volgende: de bezoekers die ik doorstuur komen tegen een drempel aan (namelijk een opt-in formulier) waardoor minder mensen de verkoop pagina zien van het product. Dit is niet de bedoeling omdat ik het aantal bezoekers juist wil maximaliseren.

De oplossing: contact opnemen met de verkoper om na te gaan wat er mis gaat met de link die ik in de banner heb.

Verder kan het natuurlijk komen omdat ik nog te weinig bezoekers heb doorgestuurd. Ik kon geen bronnen vinden die informatie verschaft over het gemiddelde conversiepercentage van digitale producten.

Maar als we een gemiddelde conversiepercentage nemen van 2% wat erg conservatief is voor een digitaal product. Hoeveel bezoekers zou ik dan moeten doorsturen om 1 verkoop te genereren?

Bij een percentage van 2% gaan 2 op de 100 (of 1 op de 50) over tot een aankoop. Dit betekent dus dat ik elke maand minimaal 50 bezoekers moet doorsturen naar de verkoop pagina.

Deze maand heb ik er 48 (per ongeluk) doorgestuurd naar de “warming-up” pagina. Omdat die pagina een drempel heeft betekent dit automatisch dat ik meer bezoekers heb moeten doorsturen om 1 verkoop te maken.

Stijging in abonnees

Als laatste is het mij opgevallen dat ik een stijging heb in het aantal abonnees voor mijn mailinglijst ondanks dat ik de sidebar banner heb vervangen. Dit is iets wat ik niet heb verwacht. Dit kan komen omdat ik aan het eind van elk artikel een promo doe naar mijn ebook en in de tekst van artikelen ook links heb naar de ebook.

Eerste verdiensten met Bol.com

Haha €1,75 is niet veel.. Maar hé, het is in ieder geval iets 😉 Ik heb een artikel geschreven over geld verdienen met bol.com mocht je het interessant vinden.

Algemene conclusie

Allereerst ben ik zeer tevreden dat ik dit artikel heb geschreven. Hierdoor dwing ik mij om goed te kijken naar wat er eigenlijk speelt in mijn internet bedrijf.

Wat zijn mijn volgende stappen voor deze maand:

  • Ik hou de banner nog even in mijn sidebar aangezien ik zowel groei zag in het aantal doorgestuurde bezoekers als mijn abonnees. Wat ik dus wel ga doen is contact opnemen met Jacko (de verkoper van de AMR) om de juiste link door te zetten.
  • En ik ga mij voorbereiden op de Facebook campagne (doelgroep bepalen, Facebook strategie bepalen, en alle onderdelen van de funnel gereedmaken)

Ben ik nog zaken vergeten toe te lichten?

Leave a Reply

Contact

Don't be shy, get in touch with us

56 West, 3 Street, Suite 67 Downtown LA, 123


Share This