Affiliate Marketing Blog

Alles wat ik tegenkom tijdens mijn Affiliate Marketing avontuur plaats ik hier!

Technische SEO: Element 1/3 om Hoger te Ranken in Google

Technische SEO! Ik dacht dat content plaatsen en de meta-tags goed zetten voldoende was om mijn website te optimaliseren voor Google”.

Nope.. sorry. Dat is helaas niet het geval.

In een ander artikel over zoekmachine optimalisatie heb ik verteld dat SEO bestaat uit drie pijlers:

  1. Technische SEO
  2. Content SEO (ook wel on-page SEO genoemd)
  3. Linkbuilding (ook wel off-page SEO genoemd)

Wat is technische SEO?

Technische SEO refereert naar alles wat niet te maken heeft met de content van je website en jouw linkbuild profiel.

Het heeft te maken met bepaalde zoekmachine eisen om het crawl proces te verbeteren. Deze eisen veranderen steeds en worden complexer naarmate de zoekmachines intelligenter worden.

Je website moet geoptimaliseerd worden op een technisch niveau zodat je content en links (intern en extern) een zo goed mogelijke omgeving hebben zodat je mooie resultaten kan boeken zonder obstakels.

Dus om in metaforen te spreken zodat ook de niet-technische mensen het begrijpen:

Zie SEO als het bouwen van een huis waarbij technische SEO de fundering is van jouw huis.

Technische SEO elementen

1. Website snelheid

Om snel te klimmen in de zoekmachine resultaten heb je een snelle website nodig. Dit is niet nieuw: als je website traag is, dan vertrekt een groot deel van de bezoekers je website.

Wat je moet weten vanuit een SEO standpunt is dat een trage website jouw op twee manieren schade kan aanrichten.

Als eerst heeft Google in 2010 aangekondigd dat de website snelheid één van de ranking factoren is.

Dit is wat Google erover zegt:

“Het versnellen van je website is belangrijk – niet alleen voor website eigenaren maar voor alle internet gebruikers. Snelle websites zorgt voor tevreden gebruikers en in hun interne onderzoek is gebleken dat bezoekers minder tijd spenderen op een website wanneer het langzaam reageert.

Een snelle website zorgt niet alleen voor een betere gebruikerservaring maar zorgt ook voor een daling in bedrijfskosten.

Net als wij (Google), vinden onze gebruikers snelheid belangrijk waardoor wij hebben besloten om rekening te houden met website snelheid in de zoekmachine resultaten.”

Zij kijken naar de hoeveelheid tijd wat de website nodig heeft om de eerste byte van je website’s data te laden. Dit wordt time-to-first-byte (TTFB) genoemd.  

Om jouw TTFB te meten kan je naar de website van ByteCheck gaan. Vul jouw website in en klik op Check Site.

Jouw website snelheid in de ogen van Google

Maar let op: de time-to-first-byte is niet de snelheid van de hele webpagina!

Hoewel voor Google TTFB belangrijk is, is de snelheid van de hele webpagina het belangrijkst. 40% van de mensen sluit namelijk een webpagina als het langer duurt dan 3 seconden.

Als ze de hele webbrowser sluiten dan is het nog niet zo erg maar wanneer ze op de “terug” knop klikken dan weet Google dat jouw website niet relevant genoeg was voor de gebruiker.

Dit resulteert in een lagere ranking voor jou en een hogere ranking voor een concurrent.

Dus zorg ervoor dat je website snelheid optimaal is als het aantal bezoekers belangrijk voor je is. Je kan dit controleren via een tool van Google genaamd PageSpeed Insights.

Voer de url van de webpagina die je wilt controleren en klik op analyseren.

De snelheid van je website via PageSpeed Insights

Als je kijkt naar de afbeelding dan zie je dat mijn blog overzichtspagina heel slecht scoort (39/100). Dit is al een tijdje onder mijn aandacht en moet ik nog als prioriteit stellen.

Wanneer ik dit ga doen zal ik mikken om boven de 80% te komen wat voldoende is om geen probleemgeval te zijn.

Afhankelijk van de analyse ga ik kijken welke onderdelen van de webpagina op de schop moeten. Vaak zijn het de volgende onderdelen van de website waar je naar zou moeten kijken:

  • Het thema van je website

De meesten maken gebruik van WordPress en hebben een thema gedownload. Zorg ervoor dat het thema een minimaal aantal functies heeft.

Ja het is fijn als je een complete website builder tool hebt in je WordPress thema maar het is niet ideaal. Zo’n tool is vaak zwaar en heeft dus negatieve impact op de snelheid.

Houdt het aantal plugins en widgets ook tot een minimum. Elke extra plugin of widget kost weer extra tijd om te laden.

Voor de technische mensen onder ons: schoon de code van het thema op. Vaak zit daar ook onnodige troep.

  • De afbeeldingen

Optimaliseer je afbeelding zo dat het kleine bestanden zijn. Ik gebruik vaak CompressPNG of CompressJPEG hiervoor.

Deze tool zorgt ervoor dat afbeeldingen van soms wel een paar MB een aantal KB wordt.

Note: een bestand van een aantal KB’s is kleiner dan een bestand van een aantal MB’s.

  • Cache van je browser

Wanneer je een webpagina bezoekt dan onthoudt de browser dat.

Hierdoor is de browser in staat om de website sneller te laden wanneer je een bepaalde pagina verlaat en er later weer op terugkomt.

Dit verbetert de snelheid van de website voor terugkerende bezoekers significant.

Integrity Design heeft een artikel geschreven over hoe je browser caching kan toepassen voor jouw website.

2. Hoe zien mobiele bezoekers jouw website?

Mobielvriendelijkheid is het tweede element van het technische SEO, en is net zo belangrijk als de website snelheid.

In April 2015 heeft Google een update doorgevoerd waarbij ze websites die geoptimaliseerd zijn voor de mobiel een boost geven in de mobiele zoekresultaten.

Dus wanneer je zoekt in Google via jouw mobiel(!) dan geeft Google mobielvriendelijke websites een voorkeursbehandeling.

Hoe weet je of jouw website mobielvriendelijk is?

Ook dit kan je testen via Google – verrassend of niet 😉

Ga naar deze website, vul jouw website url in en voila.

Controleer de mobielvriendelijkheid van je website

Als extra check kan je nog alle pagina’s in één keer bekijken op mobielvriendelijkheid via Google Search Console.

Ga naar het tabje zoekverkeer en dan mobiele bruikbaarheid.

Gebruik Google Search Console om mobielvriendelijkheid te testen

3. Een sterke website architectuur wordt gezien

Google stuurt zijn robotjes regelmatig op zoektocht naar nieuwe webpagina’s. Maar zelfs deze robotjes hebben hulp nodig bij het vinden van deze nieuwe of aangepaste webpagina’s.

Het hebben van een simpele en duidelijke website architectuur zal je helpen met het sneller indexeren van de pagina’s.

Er zijn vier elementen bij het maken van een website wat Google geweldig vindt om te crawlen:

  • Sitemaps

Het begint bij een sitemap met een lijst van URL’s op de website. Dit is de basis manier voor robotjes om je website te crawlen.

Er zijn twee type sitemaps: HTML en XML sitemaps

HTML sitemaps zijn gemaakt voor de mens om in één opslag te zien wat de content is van de website. Deze staan vaak in de footer of een ander minder prominente plek.

Een XML sitemap is een tekstbestand met één URL per link. Deze is alleen bedoeld voor Google’s robots.

The meest gebruikte optie om sitemaps te creëren en te updaten is via de Yoast SEO plugin – een plugin voor WordPress.

Vervolgens, dien je jouw sitemap in Google Search Console (GSC).

Ga naar GSC, en dan naar Crawlen > Sitemaps. Voeg je sitemap toe door op de rode knop te drukken waarop staat sitemap toevoegen/testen.

Voeg sitemap toe in Google Search Console

Daarna moet je de locatie van de sitemap ook toevoegen in jouw robot.txt bestand (dit deel vergeten veel website eigenaren).

Ga naar Yoast SEO in je WordPress dashboard, navigeer naar Extra en vervolgens klik je op bestandsbewerker.

Voeg sitemap toe in Robot.txt

Hier voeg je een aantal extra regels toe om de andere robots van Google – jup, Google heeft meer robots in dienst – te laten weten waar de sitemap zich bevindt.

User-agent: *

Sitemap: http://jouw-website.nl/de-locatie-van-jouw-sitemap.xml

  • Interne links

Een andere manier hoe de robots door jouw site gaan is door het volgen van interne links. Op deze manier stelt Google de relevantie vast van de webpagina en website.

De ideale manier is om je website zo te structureren dat elke pagina maximaal 4 klikken verwijdert is van de homepagina.

Hoe verder de content namelijk zit, des te moeilijker de robots het hebben om te vinden. En dat is niet wat je wil. Het moet makkelijk indexeerbaar zijn.

Een manier om dat te doen is het categoriseren van je content. Deze website bijvoorbeeld heeft informatie over.

Wanneer de robot komt op de homepagina kunnen ze via de categorieën (eerste klik) naar de andere blogartikelen van die categorie (tweede klik).

Voorbeeld van een website architectuur

  • Crawlfouten

Het laatste deel van het optimaliseren van jouw website architectuur is het oplossen van crawlfouten.

Dit zijn fouten die Google heeft ontdekt tijdens het crawlen waardoor pagina’s bijvoorbeeld niet geïndexeerd kunnen worden of geen update van het artikel kunnen meenemen in de zoekresultaten.

Ook voor dit deel ga je naar Google Search Console om crawlfouten op te sporen.

Spoor crawlfouten op in Google Search Console

4. Gestructureerde gegevens

Een ander element van technische SEO waar we het over moeten hebben is gestructureerde gegevens – oftewel rich snippets.

Tuurlijk, Google kan bepalen wat de inhoud is van een artikel door te kijken naar de tekst en on-page SEO.

Maar rich snippets brengt dit naar een hogere niveau!

Wat zijn rich snippets? Zoek is op Google naar pasta carbonara en vertel me wat je ziet..

Heel goed!

Je ziet in de zoekresultaten een heleboel andere informatie naast de titel en beschrijving.

Rich snippets of gestructureerde gegevens in de zoekresultaten

In dit geval zie je:

  • De afbeelding met een bord pasta
  • Het aantal sterren
  • De tijd om het te bereiden
  • Zelfs het aantal calorieën!!!!!!

Al die informatie zijn gestructureerde gegevens.

En het mooiste van allemaal is dat OOK JIJ dit kan toepassen! Vooral als je gebruik maakt van WordPress 🙂

De plugin die je dan moet hebben is All In One Schema.org Rich Snippets.

Wanneer je klaar bent met het schrijven van een artikel dan kan je onderin gestructureerde gegevens invoeren.

Rich snippets toepassen in WordPress-min

En klaar is Kees! Nu krijg jij ook van zulke mooie resultaten in Google 😉

5. Duplicate content

Technische SEO heeft ook veel te maken met fouten op je website. Duplicate content is een serieus technisch SEO probleem en houdt in dat er dezelfde teksten aanwezig zijn op je website.

Het probleem van duplicate content is dat je website niet weet welke pagina weergegeven moet worden in de zoekresultaten.

Immers beide pagina’s hebben dezelfde inhoud. Google geeft dan één van de webpagina’s weer in de zoekresultaten.

Dit kan net de verkeerde pagina zijn die je juist niet wilt hebben in de resultaten voor de zoekopdracht dat is gedaan.

Trouwens, er wordt veel gezegd op het internet dat Google je straft wanneer je duplicate content hebt. Dit is niet waar.

Marketingfacts heeft een mooi artikel met 9 misverstanden over duplicate content.

Om te controleren of je website duplicate content heeft ga je weer naar GSC. Vervolgens ga je naar zoekopmaak > HTML-verbeteringen.

Controleer duplicate content in Search Console

Als er dubbele content is geconstateerd dan kan je ervoor kiezen om het te verwijderen of om het te herschrijven.

Hoewel het meer moeite kost is de laatste suggestie beter omdat je dan geen content verliest en dus weer meer ingangen zijn voor bezoekers om op je website te komen.

Conclusie

Technische SEO is een onderwerp waar ik altijd over zou kunnen schrijven. Het gaat over een heel breed scala aan subonderwerpen waarvan dit nog maar de basis is.

Maar één ding is zeker: laat dit deel van het hele SEO plaatje niet schieten.

Wil je echt resultaten boeken in Google dan zal je on-page SEO, linkbuilding EN technische SEO moeten toepassen in je website!

Heb je nog vragen over technische SEO? Laat het me dan vooral weten door een reactie hieronder te plaatsen 🙂

Leave a Reply

Contact

Don't be shy, get in touch with us

56 West, 3 Street, Suite 67 Downtown LA, 123


Share This