Affiliate Marketing Blog

Alles wat ik tegenkom tijdens mijn Affiliate Marketing avontuur plaats ik hier!

8 Elementen van Winstgevende Copywriting voor Affiliate Marketing

Copywriting voor affiliate marketing is een belangrijke vaardigheid als je succesvol wilt worden in deze industrie.

Stel je eens voor dat een vrouw achter haar computer zit en Facebook op haar scherm heeft. Terwijl ze aan het scrollen is ziet ze jouw Facebook advertentie voorbij komen.

Jij hebt in jouw advertentie een stuk tekst staan waarin je vraagt om om gegevens achter te laten in ruil voor een webinar van wel 90 minuten. Of je vraagt iemand om haar portemonnee te openen en haar bank gegevens in te vullen voor een product die je promoot.

Dit zijn handelingen met een vrij grote drempel wat niet iedereen zomaar doet.

Tenzij je diegene kan overtuigen met je woorden, copywriting.

Copywriting is het gebruik maken van woorden om mensen te overtuigen om een bepaalde handeling uit te voeren.

Denk aan je affiliate marketing funnel.

Stel je eens voor dat je een landingspagina hebt met een aanbieding – maakt niet uit wat voor aanbieding. Voordat iemand op die landingspagina komt moet diegene de pagina eerst voorbij zien komen. Laten we zeggen dat iemand op zoek is naar de beste affiliate marketing niches op Google. Dan heb je een goede titel nodig om die persoon te laten klikken naar je landingspagina.

Vervolgens is diegene op je landingspagina en wil je natuurlijk dat die overtuigd is om zijn gegevens achter te laten in ruil voor de aanbieding – als het een weggever is. Of als het een betaald product wil je dat diegene overtuigd is om het product aan te schaffen.

Zowel het schrijven van een goede titel als het schrijven van een goede tekst benodigd goede copywriting vaardigheden. Wat betekent dat je de kosten omlaag kan drukken (als je adverteert) en hogere conversies realiseert.

Dit allemaal geeft je de kans om winstgevender en succesvoller te worden met affiliate marketing.

Er zijn genoeg bronnen waar je leert om copywriting voor affiliate marketing onder de knie te krijgen.

Copywriting resultaten voor affiliates

Maar het beste wat je kan doen om echt copywriting te leren is om naar de basis te gaan – het fundament van overtuigen. Maakt niet uit hoeveel guru’s er zijn op het gebied van copywriting. Er is een grote kans dat ze allemaal dezelfde basis hebben gebruikt: Dan Kennedy, Gary Halbert, David Ogilvy. Dit zijn de echte experts waarvan de kennis echt fundamenteel is en nooit – lees: niet snel – zullen veranderen.

Wil je gewoon gelijk van de juiste personen copywriting leren dan raad ik je aan om deze boeken te lezen:

Ik heb er nog 8 extra van gekocht.

Copywriting boeken

In dit artikel ga je de belangrijkste elementen van copywriting leren!

8 Elementen van Winstgevende Copywriting voor Affiliate Marketing

Copywriting voor affiliate marketing is deels wetenschap en deels kunst.

Het wetenschappelijke deel van copywriting is dat er bepaalde strategieën en elementen zijn die ALTIJD gebruikt worden in een winstgevende stuk tekst.

De kunst achter copywriting voor affiliate marketing heeft te maken met het feit dat er geen handleiding bestaat om copywriting toe te passen op een SPECIFIEK product, market of industrie. Elke aanbieding of markt waar je je op richt is anders. Hoewel je dus bepaalde elementen en strategieën altijd kunt toepassen moet je het wel zo gebruiken dat het past bij het product die je promoot of de markt waar je je op richt.

In dit deel van het artikel wil ik je 9 elementen laten zien van copywriting voor affiliate marketing die ik uit de boeken heb gehaald en waarom ze belangrijk zijn.

#1 Voordelen of Eigenschappen van een product

voordelen versus eigenschappen

Er zijn een heleboel websites – ik denk de meeste – die hun producten willen verkopen door het gebruik maken van eigenschappen.

Niemand wil weten wat de eigenschappen zijn van een bepaald product. Het enige wat mensen elke keer denken wanneer ze een aankoop willen doen is: wat levert het mij op?

Voordelen van producten geven antwoord op deze vraag, niet de eigenschappen van een product.

Voorbeeld voor het promoten van trading software

Voordeel: Binnen 3 maand winsten behalen van €2000,- per maand zonder enige kennis van handelen.

Eigenschap: De trading software maakt gebruik van AI robot die werkt op een AMR 2.0 processor. 

AI robot??? AMR 2.0 processor???

Watteee?

Ja, de robot werkt op kunstmatige intelligentie en heeft een dermate geavanceerd besturingssysteem waardoor de robot in staat is om meerdere mogelijkheden op de beurs tegelijkertijd op te pikken en automatisch op te handelen zonder dat jij iets hoeft te doen.

(Dit stukje tekst heb ik zelf verzonnen maar geeft wel aan waar het om draait.)

De “normale” man of vrouw is niet geïnteresseerd in het besturingssysteem. Diegene is geïnteresseerd in het verdienen van geld zonder dat ze zelf veel kennis moeten bezitten want ze hebben geen tijd om die kennis op te doen.

#2 Wat is het Voordeel van het Voordeel?

Laten we zeggen dat je een afslank product promoot.

Wat is dan het voordeel van gewicht verliezen?

De meeste mensen willen er gewoon goed uit zien – ik wel in ieder geval :).

Sommige mensen doen het voor hun gezondheid, maar 99% van het vermarkten van gewichtsverlies draait om zelfbeeld.

Maar waarom wil je er goed uit zien? Wat zijn nou de voordelen van er goed uit zien?

  • Je ziet er beter uit dus meer mannen of vrouwen vallen op je
  • Anderen respecteren je meer als je uit ziet als een atleet
  • Je krijgt meer zelfvertrouwen wat resulteert in meer voordelen
  • Je hebt meer carrière opties als je er beter uit ziet

Er goed uitzien is dus niet het einddoel wat mensen willen

Vraag je dus af wat het voordeel is van het voordeel?

Hiermee raak je potentiele klanten in hun emotioneel gebied. En dat is het gebied wat je moet zien te raken want mensen zijn minder rationeel dan we denken. Daniel Kahneman heeft al zo’n 10 jaar geleden aangetoond dat men zelden een échte rationele beslissing maakt. Aankopen doen we toch met onze emoties.

#3 Simpliciteit over complexiteit

Naast dat de meeste bedrijven en websites pronken met eigenschappen willen ze ook maar al te vaak laten zien dat ze zeer intelligent zijn door het gebruik maken van jargon (onbegrijpelijke vaktaal).

Kijk maar eens naar het onderstaande stuk tekst op de homepagina van een software bedrijf.

Een aantal zaken wat iemand met een webshop zich kan afvragen:

  • Wat is ERP?
  • Wat is cloud-based? (Iets met opslag?)
  • Wat houdt realtime-geïntegreerd in?
  • Doorontwikkeling van wat?

Elk persoon heeft een ander niveau qua woordbegrip dus probeer het zo simpel mogelijk te maken zodat iedereen het kan begrijpen. Wanneer iemand de tekst niet begrijpt zal diegene niet kopen.

#4 Power Words

Affiliates maken veel gebruik van power words omdat advertenties en meta titels een beperkte aantal karakters heeft. In die beperkte hoeveelheid moet je de attentie van lezers zien te krijgen.

Wat zijn power words?

Marketingfacts zegt het volgende over power words:

“Power words zijn woorden en termen die je gebruikt om bezoekers een bepaalde actie of handeling uit te laten voeren. Ze zorgen ervoor dat een tekst meer aanspreekt en onbewust meer conversies creëert. Deze power words worden op verschillende manieren ingezet; titels van blogs, advertentie-teksten, e-mail onderwerpregels, call to actions. Eigenlijk alles waarbij tekst belangrijk is voor je conversie.”

Uit het artikel van Marketingfacts komt de volgende top 10 best presterende power words naar voren:

  • Uitverkoop
  • Gratis
  • Kracht
  • Per direct
  • Creëren
  • Gegarandeerd
  • Resultaten
  • Cadeau
  • Geliefd
  • Veroorzaakt door

Soms kunnen bepaalde woorden over de top zijn, maar zie het niet als “over de top”. Zie het als een manier om extreem beschrijvend te zijn om emoties op te wekken. Dit is iets wat je leert als je het boek Cashvertising van Drew Eric Whitman bestudeert.

Als je nog steeds twijfels hebt aan het gebruik van deze woorden denk dan maar aan het volgende voorbeeld:

Er zijn twee mensen die een verhaal vertellen…

De ene maakt het publiek aan het lachen of huilen en bij de andere valt het publiek in slaap.

Welke van de twee wil jij zijn?

Begin je net met affiliate marketing dan doe je dat zeker om (extra) geld te verdienen. De kans hierop kan je vergroten door zelfverzekerd te zijn en krachtige copywriting te gebruiken.

#5 Pijn vs. Plezier

Mensen die kopen niet echt wanneer ze tevreden zijn over hun situatie (althans niet over het algemeen). Wanneer is de laatste keer dat je naar de winkel bent gegaan om voor de lol iets te kopen?

Het komt vaker voor dat je naar de winkel gaat omdat je iets nodig hebt.

Stel je schoenen zijn kapot wat is dan de reden waarom je naar de winkel gaat om nieuwe schoenen te kopen?

Waarschijnlijk vind je dat het er raar uit ziet als je buiten met een kapotte schoen loopt. Blijven lopen met een kapotte schoen geeft je geen fijn gevoel (een soort pijn) en vanwege dit gevoel koop je een nieuwe schoen.

Dus voor je affiliate marketing campagne focus je op negatieve kanten in plaats van positieve:

  • Wat gebeurd er als zij niet kopen?
  • Wat missen ze als zij het product niet kopen?

Voorbeeld van een campagne

Stel dat we ons hebben aangemeld voor een affiliate programma die ons betaald voor het leveren van leads (potentiële klanten) – een Pay-per-Lead (PPL) campagne dus. In dit geval gaat het om een auto verzekeringsbedrijf.

Wij gaan een advertentie maken die leidt naar een landingspagina van dat bedrijf. In plaats van dat we ons focussen op “het gevoel van rust” wat het hebben van een verzekering creëert, focussen we ons op de negatieve punten van het niet hebben van een verzekering:

  • Wat gebeurd er als je een ongeluk maakt zonder verzekering?
  • Hoeveel zou dat diegene kosten?
  • Hoe klote zou het zijn als je knalt tegen een Ferrari van €500.000,00?

Dit zijn dingen waar mensen liever niet over nadenken omdat men het gevoel van pijn ervaart. Wanneer wij hun daar wel over laten nadenken is de kans groter dat ze op die advertentie gaan klikken.

#6 Wees persoonlijk

Wees persoonlijk in je advertentie

Hoe effectief is het als je door je Facebook feed scrolled en je naam tegenkomt op een Cola fles? Waarschijnlijk sta je toch even stil om de advertentie te bekijken (in ieder geval de afbeelding).

Als ik mijn naam (Hamist) zou tegenkomen in z’n advertentie dan zou ik echt veel respect hebben. Dit soort acties vind ik erg tof!

Dit is echt mogelijk met een dynamische token genaamd Voluum (hier zal ik nog een blog artikel over schrijven). Je kan dit in een advertentie toepassen maar ook op een landingspagina.

Je gaat veel meer geld verdienen als mensen het gevoel hebben dat de advertentie of landingspagina geschreven is voor DIEGENE. Dit is één van de belangrijkste regels in copywriting – pas je bericht aan op je doelgroep.

Zelfs als je geen gebruik maakt van een Voluum tracker, kan je je teksten meer personaliseren.

Gebruik persoonlijk voornaamwoorden: ik, jij, hem, wij etc.

Hoe vaak gebruik ik het woord “je” in deze tekst?

Wees persoonlijk in je advertentie of sales tekst

116 keer.

Zoals ik al zei, mensen vinden het onbewust fijn als het om hun gaat. Daarom maken reclame makers vaak gebruik van een gezamenlijke vijand. Het beroemde “Wij vs. de Vijand”.

Het gevoel van saamhorigheid.

Gebruik dit voor je affiliate marketing campagnes!

#7 Behandel Bezwaren Vooraf

Wanneer mensen jouw sales tekst lezen denken ze aan het volgende:

  • Wat zijn de redenen om dit niet te kopen?
  • Wie is die persoon?
  • Wat zijn de addertjes onder het gras?
  • En nog veel meer!

Het is altijd goed om je sales pagina eerst te laten lezen door mensen in je omgeving die niet in jouw vakgebied zitten. De mensen die blanco erin stappen. Hoe klinkt deze tekst voor hun?

Hier zijn een aantal bezwaren die vaak voorkomen en hoe je die vooraf kunt behandelen:

  • Probleem: Het product is te duur
  • Oplossing: Praat over de waarde van het product
  • Probleem: De klant weet niet zeker of ze krijgt wat er is beloofd
  • Oplossing: Biedt een geld-terug-garantie aan en vermeld zoveel mogelijk EERLIJKE recensies
  • Probleem: Niet zeker of het wat voor diegene is
  • Oplossing: Als het goed heb je de tekst voor een bepaalde doelgroep (zie kopje 6 hierboven) geschreven. Dus dit zou geen probleem moeten zijn
  • Probleem: Mensen weten niet zeker waarom ze het NU moeten kopen
  • Oplossing: Biedt ze een tijdelijk aanbod aan, maak gebruik van schaarste en urgentie

Wanneer je een sales tekst schrijft realiseer je dan dat de meeste mensen het fijn vinden om “gecommandeerd” te worden, maar ze willen niet op die manier overkomen.

Des te meer bewijs je hebt voor je product of dienst, des te beter.

#8 Gebruik Verhalen bij het Verkopen

Niemand houdt ervan om advertenties te lezen. Iedereen weet dat advertenties er zijn om je producten aan te “smeren” (althans zo zien we dat als mens).

Maar IEDEREEN houdt van verhalen.

Vanaf kleins af aan zijn we al in aanraking gekomen met verhalen. S’avonds lagen we lekker in bed en voordat mama of papa het licht uit wilde doen van onze kamer zeiden we: “kan je nog een verhaaltje voorlezen :)?”. Of dit nou zelf verzonnen was of uit een boek, wij vonden het geweldig z’n verhaaltje voor het slapen gaan.

Nu we ouder zijn is dit niks anders. We gaan naar de film met een goed verhaal (of sommige naar een die-hard actie film zonder verhaal.. *kuch kuch* Expendables haha) of we lezen een spannende thriller.

Het vertellen van een verhaal heet storytelling en kan erg effectief zijn. Het is wel een vorm van kunst, dus je moet wel gaan oefenen om meeslepende verhalen te vertellen.

Hier zijn een aantal bronnen om meer te leren over storytelling:

Samenvatting

Zoals ik eerder al zei is de 8 elementen van copywriting voor affiliate marketing die ik hier heb beschreven maar de topje van de ijsberg. De boeken die ik heb aanbevolen in het begin van dit artikel gaan nog veel dieper in op de materie. Ik kan het je nogmaals van harte aanbevelen omdat copywriting gewoon heel erg belangrijk is. Maar met de punten uit dit artikel kom je al heel ver en gaat het zeker een verschil maken in je affiliate marketing business.

Nog even kort wat we hebben besproken. De volgende 8 punten zijn belangrijk voor copywriting voor affiliate marketing:

  1. Gebruik voordelen in plaats van eigenschappen
  2. Wees kritisch en vraag jezelf af wat het voordeel is van het voordeel
  3. Hou je sales tekst simpel 
  4. Maak gebruik van power words
  5. Speel in op negatieve aspecten in plaats van positieve
  6. Maak je bericht persoonlijk
  7. Behandel bezwaren vooraf
  8. Gebruik verhalen om je product of dienst te promoten

Welke andere copywriting vaardigheden gebruik je voor je affiliate marketing business?

PS. Vind je dit een waardevol artikel laat dan wat van je horen door hieronder te reageren 🙂

Zo’n blog schrijven is geen pretje en heeft me een heleboel bloed, zweet en tranen gekost!

 

 

One Response

  1. Hamist Cornet februari 13, 2017

Leave a Reply

Contact

Don't be shy, get in touch with us

56 West, 3 Street, Suite 67 Downtown LA, 123


Share This