Wat is zoekmachine optimalisatie?Wat is Zoekmachine Optimalisatie (SEO)?

SEO (oftewel Zoekmachine Optimalisatie) is een manier om de hoeveelheid bezoekers en de kwaliteit van deze bezoekers naar je website te vergroten via de organische zoekresultaten.

Laten we de bovenstaande zin eens verduidelijken:

  • De kwaliteit van bezoekers. Het is van belang dat je de juiste bezoekers krijgt op je website en niet alle bezoekers. Dus ben je een fotograaf maar krijg je bezoekers op je website die zoeken naar een online marketeer dan heb je niks aan die bezoekers.
  • Hoeveelheid bezoekers. Wanneer je de juiste bezoekers op je website krijgt dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk van deze bezoekers.
  • Organische zoekresultaten. De zoekresultaten bestaan uit betaalde en organische resultaten. Bezoekersverkeer uit de betaalde resultaten daarvoor moet je betalen (duhh) en het verkeer uit de organische resultaten is gratis.

Organische zoekresultaten

Hoe werkt SEO?

Zoals je inmiddels weet staat SEO voor Search Engine Optimization (ofwel Zoekmachine Optimalisatie). Er zijn dus twee losse termen die dit begrip bij elkaar brengen: zoekmachine en optimalisatie.

Laten we eerst kijken hoe een zoekmachine werkt zodat je weet wat er bij SEO komt kijken.

Hoe werkt Google’s zoekmachine?

Voor de meeste zoekopdrachten zijn er namelijk duizenden en soms miljoenen websites die verschijnen in de zoekresultaten.

Dus hoe weet Google welke pagina’s wel in de resultaten opgenomen moeten worden en welke niet? Nou, het avontuur begint zelfs voordat jij jouw zoekopdracht in Google hebt getyped.

1. Crawlen en indexeren

Google gebruikt robots (web crawlers) om publiek-toegankelijke pagina’s te ontdekken. Het ontdekken van deze pagina’s noemt Google crawling.

Deze robots kijken naar pagina’s en volgen links op die pagina’s. Net als hoe wij navigeren door websites door links te volgen. Vervolgens brengen ze alle informatie die ze hebben gevonden op die pagina’s terug naar de servers van Google.

Het crawling proces begint met een lijst van webadressen die in het verleden zijn ontdekt en met sitemaps die geupload worden door website eigenaren.
Wanneer de robots websites bezoeken gebruiken ze dus links om andere pagina’s te ontdekken. De software (die robots) kijken specifiek naar nieuwe pagina’s, aanpassingen aan bestaande pagina’s en dode links.

Google gebruikt computerprogramma’s om vast te stellen welke site gecrawld moet worden, hoe vaak en hoeveel pagina’s opgehaald moet worden. Echter kunnen wij Google helpen met crawlen door hun online tool Google Search Console.

Wanneer de robots een webpagina vinden maken ze een “scan” van de inhoud van de pagina. Bij het scannen letten ze op kernelementen als zoekwoorden, nieuwigheid, veiligheid etc. en houden ze het bij in de index.

Hun index is dus datgene wat wij zien als zoekresultaten.

2. Google’s zoek algoritmes

Wanneer je een zoekopdracht invoert in Google dan ben je op zoek naar een antwoord, en niet zomaar 1000en websites, toch? Google heeft ranking systemen die al deze websites sorteert zodat wij nuttige en relevante resultaten voorgeschoteld krijgen in een fractie van een seconde.

Die ranking systemen zijn opgebouwd uit een hele reeks algoritmen dat analyseert waar jij naar op zoek bent en welke resultaten Google je moet laten zien. Deze algoritmen blijven zich ontwikkelen zodat wij als gebruikers een betere dienst geleverd krijgen van Google.

Dat is de hele missie van Google: zo relevant mogelijk te zijn. Want zodra een andere zoekmachine een betere werkt levert dan Google dan gaan wij waarschijnlijk overstappen naar die andere zoekmachine.

Hoewel het niet duidelijk is welke manieren allemaal wordt gebruikt door algoritmes heeft Google wel een aantal manieren publiek gemaakt:

Analyseren van woorden

Google's zoekmachine algoritme

Het begrijpen van de betekenis achter een zoekopdracht is cruciaal voor Google om juiste antwoorden of resultaten te laten zien.

Dus om websites te vinden met relevante informatie is de eerste stap om de woorden in de zoekopdracht te analyseren op betekenis. Hiervoor hebben zij taalmodellen gebouwd die hen helpen om de betekenis van een reeks woorden te ontcijferen. Zelfs als het gaat om woorden met meerdere betekenissen.

Zij proberen ook te begrijpen wat voor soort informatie wij naar op zoek zijn. Wanneer er bijvoorbeeld “recensie”, “afbeelding” of “openingstijden” in de zoekopdracht staat dan weet Google dat het gaat om specifieke informatie.

Stel dat je op zoek bent naar een onderwerp wat op dat moment een trend is dan nemen ze aan dat je op zoek bent naar content die de afgelopen 24 uur is gepubliceerd bijvoorbeeld.

Of wanneer je op zoek bent naar een bedrijf dan weten ze dat je op zoek bent naar informatie over dat bedrijf.

Zoekresultaten wat past bij je zoekopdracht

Verder wordt er gekeken naar de informatie op de website en of die overeenstemt met de zoekopdracht.

Op een basisniveau kijken de algoritmes naar de zoekwoorden in hun index om de juiste webpagina’s te vinden. Zij analyseren hoe vaak het zoekwoord voorkomt en waar ze zijn geplaatst op de website (titel, koppen, kern).

Maar de algoritmen kijken ook naar signalen om te meten in hoeverre webpagina’s geven naar wat gebruikers naar op zoek zijn.

Stel dat jij op zoek bent naar “katten” dan ben je waarschijnlijk niet op zoek naar websites die 1000 keer het woordje “katten” in de tekst hebben geplaatst.

Dus Google probeert te achterhalen of de website een antwoord geeft op de vraag van de gebruiker en niet of de zoekopdracht constant herhaalt wordt in de tekst. Hierbij kijken ze bijvoorbeeld ook naar afbeeldingen en video’s van katten of zelfs een lijst met rassen.

Tot slot bekijken ze de taal van webpagina’s of die overeenkomt met de taal van de zoekopdracht. Op deze manier geven zij prioriteit aan pagina’s op basis van taal.

Ranken van nuttige webpagina’s

Er zijn heel veel websites die voorkomen in de Google zoekresultaten die mogelijkerwijs relevante informatie biedt. Om de beste pagina’s als eerste te ranken hebben zij een algoritme geschreven die beoordeelt welke webpagina’s nuttig zijn.

Deze algoritmes analyseren honderden verschillende factoren om te proberen de beste informatie naar boven te halen. Deze variëren van de nieuwigheid van content, tot aan de plaatsing van zoekwoorden en of websites wel een goede gebruikerservaring biedt.

Ook kijken zij naar de betrouwbaarheid en autoriteit van de website op het onderwerp. Dit doen zij door te kijken welke websites als autoriteit worden gezien. Wanneer websites met deze status linken naar een pagina met een soortgelijke onderwerp dan ziet Google dat als een teken van betrouwbare website.

Websites die proberen in de top te komen door technieken te gebruiken als het overmatig herhalen van zoekwoorden en links te kopen worden gezien als spam. Deze websites bieden een slechte gebruikerservaring. Hiervoor heeft Google algoritmes geschreven zodat ze verwijdert worden uit de zoekresultaten wanneer ze de richtlijnen voor Webmasters overtreden.

Kijken naar de context

Google houdt ook rekening met de context van de zoekopdracht. Stel dat je “voetbalverenigingen” zoekt in Google en je woont in Rotterdam dan krijg je andere zoekresultaten dan iemand die in Enschede woont.

Jouw zoekinstellingen beïnvloeden ook datgene wat je te zien krijgt in jouw zoekresultaten. Zelfs de recente zoekactiviteit schijnt meegenomen te worden in je zoekresultaten – ik heb dit zelf nog niet getest.

De optimalisatie in “Zoekmachine Optimalisatie”

zoekmachine optimalisatie

Het O deel van SEO – Optimalisatie – is dat deel waarbij mensen die content schrijven op websites er alles aan doen om te laten weten aan Google waar de website overgaat.

Het optimaliseren voor Google doe je op drie vlakken:

  1. Technische SEO
  2. Content SEO (binnenkort een handleiding)
  3. Linkbuilding (binnenkort een handleiding)

1. Technische SEO

Expand Online heeft een mooie infographic gemaakt met een technische SEO checklist die ik hieronder in bulletpoints benoem:

  • Optimaliseer de snelheid van webpagina’s
  • Optimaliseer de toegankelijkheid van je website
  • Check op duplicate content
  • Maak gebruik van gestructureerde data
  • Optimaliseer voor het buitenland (optioneel)
  • Optimaliseer je website voor mobiel (niet opgenomen in de infographic)

Wil je meer lezen over hoe je het kan inzetten om hoger te ranken in Google? Lees mijn technische SEO beginnersgids hier!

2. Content SEO

Frankwatching heeft een infographic gedeeld op hun website wat gaat over het structureren van de perfecte SEO pagina. De meeste punten die worden behandeld in de infographic zijn gericht op content SEO. Er zijn ook een aantal punten die horen bij het technische SEO aspect. Die benoem ik niet hieronder:

  • Optimaliseer jouw titel
  • Gebruik visuele media
  • Link naar autoritaire websites
  • Plaats focus zoekwoord in de eerste 100 woorden
  • Gebruik gerelateerde zoekwoorden
  • Optimaliseer afbeeldingen
  • Optimaliseer pagina’s voor Social Media
  • Schrijf 2000+ woorden

3. Linkbuilding

Google heeft onlangs gepubliceerd dat linkbuilding 1 van de top 3 ranking signalen is. Helaas is dit ook het minst populaire SEO deel vanwege de intensieve tijd die ermee gepaard gaat.

Omdat linkbuilding een belangrijke pijler is binnen zoekmachine optimalisatie schrijf ik binnenkort een uitgebreide gids voor kleine websites. Maar voor nu een korte lijst met 10 efficiënte linkbuild strategieën:

  • Doe aan gastbloggen
  • Maak en distribueer infographics
  • Wordt actief op Social Media
  • Vindt dode links
  • Ontwikkel je persoonlijke merk
  • Bekijk de backlinks van je concurrenten
  • Link naar andere websites
  • Hou je backlinks bij
  • Schrijf monster artikelen
  • Vraag om een link wanneer je wordt benoemd

Nu weet je wat zoekmachine optimalisatie is en hoe het globaal werkt!

Hieronder komen meer artikelen die jou helpen om SEO goed te implementeren op jouw website.

SEO artikelen