Affiliate Marketing Blog

Alles wat ik tegenkom tijdens mijn Affiliate Marketing avontuur plaats ik hier!

Zijn zoekwoorden nog belangrijk om hoog te ranken in Google?

Een aantal jaar geleden kon ik mij nog herinneren dat mijn oom mij vroeg of ik zijn website wilde optimaliseren voor Google. Hier zei ik volmondig “tuurlijk” op!

En daar ging ik. Ik opende de Zoekwoordplanner van Google typte het focus zoekwoord in waar mijn oom gevonden op wilde worden. Ik bekeek de volume per maand, de concurrentie en bevestigde dat de website de moeite waard is om te optimaliseren voor dat woord.

Vervolgens paste ik zijn website zo aan dat het zoekwoord overal minstens 30 keer te vinden is inclusief allerlei synoniemen en variaties.

Wie herkent dit?

Het gebruik van zoekwoorden in zoekmachine optimalisatie was ooit (bijna) alles wat je moest doen om hoog te ranken in Google.

Google ging netjes met zijn robots langs je website, achterhaalde de gebruikte zoektermen en wist op basis daarvan waar je website over ging.

Heel simpel.

Een simpele verband dat het mogelijk maakte voor elke persoon om rankings over te slaan en koning te zijn van de zoekresultaten. Het enige wat je moest weten is hoe je die zoekwoorden vind – en dat was ook geen rocket science.

Helaas werkt het niet meer zo. Het proppen van zoekwoorden in je tekst (ofwel keyword stuffing) is verleden tijd.

Maar zijn zoekwoorden nog wel belangrijk om hoog te ranken in Google?

Ja zeker wel. Alleen niet meer zo belangrijk als vroeger. Er is namelijk ruimte gemaakt voor andere factoren op je website die belangrijker zijn voor het beklimmen van de Google ladder.

Kissmetrics schreef dat er 3 grote veranderingen zijn gekomen in het SEO landschap:

  • Autoriteit boven SEO
  • Plaatsing boven hoeveelheid
  • Semantiek boven lange en korte zoekwoorden

1. Autoriteit boven SEO

Er is geen duidelijke betekenis van wat een autoriteitswebsite is maar het heeft alles te maken met het zijn van een betrouwbare website – aldus Google.

Denk aan grote nieuwssites als NU.nl, Telegraaf en RTL nieuws maar ook industrie-specifieke websites als Marketingfacts.

Marketingfacts is een autoriteit

Alleen is het niet zo duidelijk welke elementen Google prioriteit geeft in het worden van een autoriteit. Het enige waar ik wel heel duidelijk over kan zijn is dat het hebben van uitstekende kwaliteit content altijd top prioriteit zal zijn.

Google wilt dat haar gebruikers de beste gebruikerservaring krijgen. Wanneer jouw website ook een geweldige gebruikerservaring biedt dan ben je in overeenstemming met Google en ontvang je pluspunten.

Dit kan je doen door ervoor te zorgen dat een bezoeker simpel kan navigeren door je website via interne links op de pagina, een heldere menustructuur etc.

Je content dient antwoord te geven op de vraag die de bezoeker heeft. Bijvoorbeeld dit artikel moet antwoord geven op de vraag of zoekwoorden nog belangrijk zijn. Wanneer dit artikel dat niet doet is er een grote kans dat je vroegtijdig deze pagina verlaat.

Dat is onder andere een teken voor Google dat deze pagina niet relevant is.

Verder heeft Google een voorkeur voor pagina’s met rijke content. Artikelen met video’s, PDF’s, audio’s en andere bestanden ter ondersteuning van het artikel geeft Google een positieve invloed.

Aangezien het dus niet helemaal duidelijk is waar Google van houdt kan je het beste het volgende aanhouden: publiceer niets wat je zelf niet zou lezen.

Jouw autoriteitsscore bepalen

Gelukkig kunnen we een schatting maken van hoe sterk onze autoriteit is zodat wij er aan kunnen werken.

Dit kan je doen met een tool van Moz genaamd Open Site Explorer.

Moz Open Site Explorer

Voer jouw website url in het zoekveld en klik op search.

Hier kan je zien dat deze website – Affiliate Marketing Universiteit – nóg geen autoriteit is. Het heeft een Domain Authority van 6/100 en een Page Authority van 15/100.

Page authority en domain authority van Affiliate Marketing Universiteit

Hoewel deze tool erg handig is om te gebruiken moet je er niet blind op staren aangezien het een tool is van Moz en niet van Google. Moz heeft zoveel mogelijk geprobeerd te achterhalen wat Google belangrijk vindt maar helemaal 100% weten kunnen ze op dit moment niet.

2. Plaatsing boven hoeveelheid

Het tweede punt wat belangrijker is dan de hoeveelheid zoekwoorden, is de plaatsing van zoekwoorden.

Zo is het eenmaal plaatsen van “hoger in Google komen” in de meta title tag en eenmaal in de header (de eerste alinea’s boven de vouw) belangrijker dan het zoekwoord 5 keer herhalen door het gehele artikel.

Hoger in Google komen

Google deelt jouw website namelijk in kerngebieden met als top prioriteit de meta gegevens (meta titel en meta omschrijving), vervolgens de kern van het artikel als tweede prioriteit en sidebars en footers als laatste prioriteit.

Dus het is van belang om je focus zoekwoord naargelang de prioriteiten te plaatsen.

Zoals ik hierboven al zei zijn de meta gegevens het belangrijkst om te vullen. Daarnaast zijn de volgende plaatsen belangrijk:

  • URL
  • Koppen (H1, H2, H3, etc.)
  • Alt beschrijvingen van afbeeldingen
  • Bestandsnamen van afbeeldingen

URL

De URL van je pagina is wel het meest ondergewaardeerde deel van on-page SEO.

Zoveel websites die belangrijke zoekwoorden niet meenemen in de url. Dit is echt zonde! Allereerst helpt de url de bezoeker bepalen wat zij kan verwachten op de pagina. Maar dit helpt onze fijne Google robotjes ook in het bepalen van de inhoud.

De Digital Camera Warehouse heeft bijvoorbeeld de url van de productpagina niet geoptimaliseerd voor Canon PowerShot G7X Mark II. In plaats van …/canon-powershot-g7x-mark-ii hebben zij …/prod13549.htm.

Weet jij wat prod13549 is?

Ik ook niet en Google ook niet.

URL is niet geoptimaliseerd

 

Koppen

Wanneer de futuristische robots van Google langskomen scannen ze de pagina. Hierbij scannen ze eerst de koppen van het artikel en dan de tekst.

Gebruik maken van koppen om hoger te komen in Google

Dit wetende is het dus goed om je zoekwoorden te plaatsen in deze koppen. Maar overdrijf hier niet in! De koppen zijn als het ware de subtitels van de volgende alinea en dienen dus wel relevant te zijn.

Dus ga niet als een kip zonder kop deze titels bombarderen met zoektermen. Het moet wel logisch en relevant zijn.

Bestandsnamen en Alt beschrijvingen

Ik had het over de url wat vaak een ondergeschoven kind is. Maar bestandsnamen en Alt beschrijvingen worden net zo goed onder die grote tafel geschoven.

Waarom? Ik dacht in het begin dat afbeeldingen toch niet geïndexeerd wordt door Google.

Als ik er nu aan denk dan is dat gewoon een stomme gedachte want je kan op Google gewoon zoeken op afbeeldingen.

Zijn zoekwoorden belangrijk

En hoe weten zij welke afbeeldingen voorgeschoteld moet worden?

Juist. De beschrijving van een afbeelding en de bestandsnaam.

Dus zorg ervoor dat de afbeelding een logische en leesbare bestandsnaam heeft – als het kan met zoekwoorden. Wanneer een zoekwoord niet gepast is doe het dan ook niet. De reden hiervoor heeft weer te maken met relevantie.

Een goed geoptimaliseerde bestandsnaam is bijvoorbeeld, canon-eos-1300d.jpg in plaats van img-6532.jpg. Zo weet Google dat het plaatje een Canon EOS 1300D is en wordt dat meegenomen in de algehele analyse.

Om nog even extra te laten weten dat het om die camera gaat voeg je een Alt beschrijving toe aan de afbeelding. De Alt beschrijving dient als verduidelijking van de afbeelding in het geval de afbeelding niet wordt geladen.

Mijn advies is om na te gaan wat je de bezoeker wilt laten weten over de afbeelding in het geval die niet wordt geladen.

Qonvert heeft een artikel geschreven met 10 tips om een titel tag te schrijven voor SEO, mocht je willen knallen met je pagina titel 😉

3. Semantiek boven lange en korte zoekwoorden

Google hummingbird

Semantiek is één van die termen die vrij nieuw is in de SEO wereld en jij waarschijnlijk nog niet kent. Maar dit is een hele belangrijke!

Met de nieuwste algoritme van Google, Hummingbird, is de manier waarop Google websites interpreteert een paar niveau’s gestegen.

Wat Hummingbird doet, is een poging om verbanden te leggen, conversaties te begrijpen en complexe vragen te beantwoorden.

Wat dit betekent voor jou en de SEO van je website is dat je ervan uit kunt gaan dat Google begrijpt dat iemand die zoekt naar ‘tankstation in de buurt’ zijn eigen locatie bedoeld. Dus kijkt Google in dit geval direct naar de huidige locatie van de gebruiker en zoekt tankstations binnen een bepaalde straal.

Dit houdt in dat je steeds minder moet optimaliseren voor exacte zoekwoorden maar en meer moet gaan nadenken in onderwerpen.

Het gaat dus meer om de context dan om de content.

Blindstaren op korte zoekwoorden moet je vergeten en focussen op uitgebreide (monster) artikelen oppakken in combinatie met vraagzinnen. Omdat Google met deze update meer let op de betekenis achter zoektermen zal een webpagina hoger in de zoekresultaten verschijnen als zoekwoorden in de vorm van zinnen zijn beschreven.

Een voorbeeld hiervan is, ‘hoe verbeter ik mijn SEO’ in plaats van de zoekterm ‘goede SEO’.

4. Laadtijd en veiligheid

De laatste factoren die belangrijker zijn dan zoekwoorden is de laadtijd en veiligheid van je website.

Google heeft aangegeven dat de laadtijd van een pagina of de snelheid van de website één van de signalen is wat wordt gebruikt om pagina’s te ranken. Verder betekent een trage laadtijd dat zoekmachines minder pagina’s kunnen analyseren wat een negatief effect heeft op de indexering.

Google bepaalt namelijk hoeveel budget er gaat naar het analyseren van pagina’s. Hoe langer het duurt om te analyseren hoe meer geld er naartoe gaat. En wie wil er nu meer geld spenderen.. Google in ieder geval niet.

Uit onderzoek is ook gebleken dat een snellere laadtijd een positieve impact heeft op de conversie percentage. Frankwatching heeft namelijk de proef op de som genomen met als resultaat 48% meer conversie door 0,9 seconde snellere laadtijd.

Tot slot is de laadtijd ook belangrijk voor de gebruikerservaring. Pagina’s met een langere laadtijd lijken gepaard te gaan met hoge bounce percentages en een lagere gemiddelde tijd op pagina.

Snelheid van je WordPress website verbeteren

Dus de snelheid van je website is ook een belangrijk aspect van je SEO strategie. Maar hoe verbeter je nu de snelheid van de website?

IMU heeft hier een uitgebreid artikel over geschreven maar voor de mensen die houden van lijstjes:

  1. Installeer een caching plugin. Caching plugins zorgen ervoor dat je website veel sneller laadt door gebruik te maken van browser caching. Simpel gezegd wordt een website als het ware gedownload zodat de website niet weer geladen hoeft te worden bij een volgend bezoek.
  2. Comment pagination. Dit houdt in dat er subpagina’s worden aangemaakt voor alle reacties die boven een bepaald aantal komen. Zo worden niet alle reacties ineens geladen wat laadtijd scheelt.
  3. Verwijder de standaard Gravatar afbeelding bij reacties. Wanneer iemand zonder Gravatar reageert wordt er een standaard afbeelding ingeladen. Je kan dit uitschakelen in jouw WordPress dashboard door naar instellingen > reacties te gaan.
  4. Overbodige plugins verwijderen
  5. Afbeeldingen verkleinen
  6. Database optimaliseren
  7. Minder redirects gebruiken
  8. Controleer je WordPress thema. Een heleboel WordPress thema’s worden niet doorontwikkeld wat leidt tot slordige code. Dit beperkt de snelheid van je website.
  9. Zet pingbacks en trackbacks uit.

 Zijn zoekwoorden belangrijk om hoog te scoren in Google?

Hoewel zoekwoorden nog steeds een plek hebben in het rankingsalgoritme van Google is het niet meer zo belangrijk om hoog te ranken in Google dan een aantal jaar geleden.

Zoekwoorden zijn meer naar de achtergrond getreden en hebben plaats gemaakt voor andere factoren die belangrijker zijn om hoog in Google te komen:

  • Autoriteit
  • Plaatsing
  • Semantiek
  • Laadtijd en veiligheid

Focus je meer op deze factoren en je zal hoger staan in de zoekresultaten.

Welke factoren moet jij nog implementeren?

 

Leave a Reply

Contact

Don't be shy, get in touch with us

56 West, 3 Street, Suite 67 Downtown LA, 123


Share This